تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۱۶۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌بینی رکود قریب‌الوقوع برای اقتصاد ایالات متحده؛

واشنگتن پست: اقتصاد آمریکا در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد

واشنگتن پست: اقتصاد آمریکا در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد
‌می‌متالز - واشنگتن پست با پیش‌بینی احتمال رکود در اقتصاد آمریکا نوشت: اقتصاد پررونق در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده است و وضعیت اکنون شکننده است.

به گزارش می‌متالز، در گزارشی در روزنامه واشنگتن پست آمده است که ایالات متحده در حال حاضر در رکود اقتصادی نیست، اما این احتمال وجود دارد که به زودی این اتفاق بیفتد، زیرا اقتصاد پررونق در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده است و وضعیت اکنون شکننده است.

این گزارش که توسط «هدر لانگ» نوشته شده است، اضافه می‌کند که رشد اقتصادی در حال کاهش است و مصرف‌کنندگان دیگر درباره آنچه که دارند لاف نمی‌زنند، بلکه بیشتر به دنبال ارزش واقعی هستند.

وی افزود: «کارفرمایان محتاط شده‌اند، در شرایطی که استخدام در بیشتر صنایع کند شده یا اصلاً وجود ندارد».

شرایط اقتصادی ضعیف

این روزنامه در مورد گزارش مشاغل منتشر شده در روز جمعه صحبت کرد که منعکس کننده شرایط ضعیف اقتصادی است. استخدام در ماه آگوست ضعیف‌تر از حد انتظار بود و آمار رشد مشاغل در ماه ژوئن و جولای به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بیکاری نیز از ابتدای سال جاری شاهد افزایش مداوم بوده است، به این معنی که در حال حاضر یک میلیون آمریکایی بیشتر از تابستان گذشته بیکار هستند.

این روزنامه هشدار داد که ادامه اخراج کارکنان ممکن است باعث شود افراد و شرکت‌های بیشتری هزینه‌های خود را کاهش دهند که به نوبه خود منجر به کاهش بیشتر مشاغل و احتمال ورود اقتصاد به رکود می‌شود.

فدرال رزرو برای مقابله با تورم، نرخ بهره معیار خود را حدود ۵.۵ درصد تعیین کرده است که بالاترین سطح آن در دو دهه اخیر است.

وی افزود که فدرال رزرو باید توجه خود را به بازار کار معطوف کند و برای رسیدگی به نرخ بالای اخراج کارکنان اقدامی سریع انجام دهد.

نویسنده در مورد میزان کاهش سودی که ممکن است فدرال رزرو در ۲۷ شهریور به آن متوسل شود متعجب است که آیا این کاهش نسبتاً یک چهارم درصدی خواهد بود یا بیشتر و به حدود ۵ درصد کاهش می‌یابد؟

نویسنده انتظار داشت که کاهش ۲۵ واحد پایه متوسط باشد، زیرا رئیس فدرال رزرو، جروم پاول تاکید می‌کند که اقتصاد هنوز قوی به نظر می‌رسد و این کاهش باید تدریجی باشد.

نرخ بالای بیکاری در آمریکا

نویسنده معتقد است که کاهش اندک ممکن است اشتباه باشد، زیرا بزرگترین خطر در عدم انجام اقدامات کافی برای مقابله با کاهش اشتغال است.

او گفت که کاهش عمیق‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در این ماه نشان دهنده جدیت آن در برخورد با علائم هشدار دهنده و تلاش آن برای جلوگیری از بدترین سناریو است. به نظر نویسنده، این امر منجر به بازگرداندن سریع اعتماد آمریکایی‌ها به اقتصاد خواهد شد.

وی افزود که کاهش قابل توجه نرخ بهره در این ماه نشان دهنده تعهد فدرال رزرو به حفظ ثبات اقتصادی است.

این نویسنده خاطرنشان کرد که پاول هنگام تصمیم‌گیری ترجیح نمی‌دهد به سیاست فکر کند، اما شایان ذکر است که تاریخ مهم بعدی برای تصمیم‌گیری فدرال رزرو پس از این ماه در ۷ نوامبر، یعنی دو روز پس از روز انتخابات خواهد بود.

گفتنی است که انتخابات امکان به تعویق انداختن هرگونه اقدام اقتصادی فوری را در ماه سپتامبر افزایش می‌دهد، زیرا فدرال رزرو ممکن است ترجیح دهد از اقدامات شدید در یک دوره حساس سیاسی اجتناب کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
چهار ساعت پیش
چهار ساعت پیش
چهار ساعت پیش
عناوین برگزیده