تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۰۹۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز سبز بورس

آغاز سبز بورس
‌می‌متالز - دماسنج اصلی بازار سرمایه روز شنبه با افزایش ارتفاع ۱.۰۸ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحدی ایستاد. رشد ۲۲ هزار و ۳۸۳ واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با صعود ۰.۸۹ درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۵۴ هزار و ۵۰ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۵۵درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۱هزار و ۱۱۶واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات به واسطه تداوم محدودیت دامنه نوسان مانند روز‌های گذشته در سطوح ۲.۳همت بود و رقمی بالغ بر ۷۶۰میلیارد تومان معادل ۳۳درصد ارزش معاملات از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد که در نوع خود بسیار جالب بود. بازار روز شنبه با انتشار اخبار مثبت، فضای فوق‌العاده و پُرهیجانی پیدا کرد. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت جدید، جمعه‌شب اخبار مثبتی در خصوص حمایت از بازار سرمایه روانه کرد و معامله‌گرانی که این سیگنال را دریافت کرده بودند از همان دقایق ابتدایی معاملات روز شنبه با خشاب پُر وارد میدان شدند و هر عرضه‌ای از راه رسید بلعیدند.

همتی در گفت‌وگوی خبری صداوسیما بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز تاکید کرد و بخشی از کسری ارزی را به دلیل اختلاف ارز ترجیحی و آزاد دانست؛ در واقع او معتقد بود زمانی که نرخ نیما به نرخ بازار نزدیک شود، دلار بازار آزاد ارزان‌تر خواهد شد. همچنین صحبت‌های همتی پیرامون عدم تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه در دولت جدید انجام شد و اینکه کار‌های شوک‌آور در اقتصاد انجام نخواهد شد. از طرفی باید اظهار کرد نرخ سود بانکی و تداوم روند صعودی نرخ دلار نیما دو موضوعی هستند که تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی ذیل تغییر رویکرد سیاستگذاری‌های وزارت اقتصاد هم‌جهت شده‌اند و فعالان بازار سرمایه برای بازگشت بورس به مسیر صعود، روند آنها را به‌شدت زیر نظر دارند. همچنین بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی متعددی قرار داشته که به نظر می‌رسد هرچه از فشار این ریسک‌ها کاسته شود، واکنش فعالان بازار نیز منطقی‌تر خواهد شد.

البته همچنان ترس و بدبینی به طور کامل از بین نرفته، اما تحرکات بازار روز شنبه اتفاق مثبتی از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازار سرمایه بود. در خصوص بازار‌های جهانی باید گفت هفته گذشته بهای نفت تحت‌تاثیر اخباری از آتش‌بس در غزه و تضعیف اقتصاد چین به میزان بیش از ۲درصد کاهش یافت. در فلزات اساسی افت یا رشد بااهمیتی به غیر از کاهش ۳.۵درصدی بهای آلومینیوم تحت‌تاثیر افزایش موجودی انبار‌ها رخ نداد. همچنین فدرال رزرو مصمم‌تر برای کاهش نرخ بهره به نظر می‌رسد و گزارش‌ها از اقتصاد آمریکا نسبتا مطلوب بوده است. در زنجیره فولاد، سنگ‌ آهن ۲.۸درصد رشد کرد و احتمال می‌رود در هفته‌های آتی اثر این رویداد به سایر بخش‌های زنجیره منعکس شود. بانک مرکزی چین در بازار مداخله کرد و با خرید اوراق، نقدینگی تزریق کرد. این مساله می‌تواند یک نشانه مثبت به بازار فلزات بخشد.

رویا جلالی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده