تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۱
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۰۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص VIX چگونه به پیش‌بینی بازار کمک می‌کند؟

مزد ترس در بورس

مزد ترس در بورس
‌می‌متالز - شاخص نوسان بازار اختیار معامله شیکاگو (CBOE volatility index) یا همان شاخص ویکس (VIX) نشان دهنده انتظارات بازار از قدرت نسبی تغییرات قیمت کوتاه مدت شاخص S&P ۵۰۰ است.

به گزارش می‌متالز، از آنجا که شاخص ویکس با استفاده از قیمت اختیار معاملات شاخص S&P ۵۰۰ با تاریخ انقضای کوتاه مدت (تاریخ انقضای این اختیار معامله ها، سومین جمعه هر ماه است) محاسبه می‌شود، توانایی پیش‌بینی نوسانات ۳۰روز پیش روی بازار را دارد. در محاسبه این شاخص تنها آپشن‌هایی مدنظر قرار می‌گیرند که تاریخ انقضای آنها در بازه ۲۳ تا ۳۷روز آینده است. نوسانات بازار که به معنای سرعت تغییر قیمت‌هاست، اغلب به عنوان سنجه‌ای برای تخمین میزان احساسات و هیجانات بازار و به ویژه میزان ترس در میان فعالان بازار استفاده می‌شود. شاخص ویکس نیز به عنوان سنجه‌ای کمّی برای اندازه گیری ریسک بازار و هیجانات سرمایه‌گذار استفاده می‌شود و شاخصی مهم در دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری است. بازار اختیار معامله شیکاگو یکی از بازار‌های آپشن بزرگ دنیا محسوب می‌شود و شامل قرارداد‌هایی است که بر سهام خرد، شاخص‌ها و نرخ‌های بهره متمرکزند.

شاخص ویکس چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

شاخص ویکس بازه تحرک قیمتی (نوسانات) شاخص S&P ۵۰۰ را اندازه گیری می‌کند که به عنوان شاخص اصلی بازار سهام ایالات‌متحده درنظر گرفته می‌شود. هرچه میزان نوسانات قیمت در شاخص بالاتر باشد، سطح نوسانات بیشتر است و بالعکس. شاخص ویکس علاوه بر اینکه شاخصی برای اندازه گیری نوسانات است، می‌تواند به عنوان معاملات آتی، آپشن و ای تی اف (ETF) برای پوشش ریسک نوسانات بالای بازار یا پیش‌بینی‌ها درخصوص این نوسانات توسط سرمایه‌گذاران معامله شود. در مجموع، نوسانات می‌توانند با استفاده از دو روش متفاوت محاسبه شوند. اولین روش، استفاده از محاسبات آماری قیمت‌های پیشین در یک‌دوره زمانی مشخص و براساس نوسانات تاریخی است. این فرآیند شامل محاسبه داده‌های قیمتی و استخراج میانگین، واریانس و انحراف معیار از این داده‌های سری زمانی است.

دومین روش که فرمولی است که برای محاسبه شاخص ویکس استفاده می‌شود، شامل به دست آوردن مقدار شاخص از طریق قیمت اختیار معامله است. اختیار معامله ابزار مشتقه‌ای است که قیمت آن به احتمال رسیدن قیمت فعلی یک سهام به قیمت اعمال آن (strike price) بستگی دارد. از آنجا که احتمال چنین تغییرات قیمتی در بازه زمانی مشخص با فاکتور نوسان (volatility) نشان داده می‌شود، این متغیر به عنوان یک پارامتر ورودی در تمامی روش‌های قیمت‌گذاری آپشن‌ها وجود دارد. از آنجا که قیمت اختیار معامله در بازار آزاد در دسترس است، می‌توان از آن برای استخراج نوسانات اوراق بهادار پایه استفاده کرد. این نوسانات، نوسانات ضمنی آینده نگر نامیده می‌شوند.

این شاخص در سال ۱۹۹۳ به بازار معرفی شد و اکنون معیار معتبر و شناخته شده جهانی برای نوسانات بازار سهام ایالات‌متحده است. این شاخص به صورت لحظه‌ای (real-time) و براساس قیمت‌های آنی شاخص S&P ۵۰۰ محاسبه می‌شود. محاسبات و مقادیر از ساعت ۳ صبح تا ۹:۱۵ صبح و سپس از ۹:۳۰ صبح تا ۴:۱۵ عصر ذخیره می‌شوند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ بازار اختیار معامله شیکاگو این شاخص را در خارج از ساعات معاملاتی ایالات‌متحده آغاز کرد. با وجود اینکه فرمول محاسبه شاخص ویسک بسیار پیچیده است، محاسبات به صورت تئوری به شکل زیر محاسبه می‌شوند: ویکس نوسانات انتظاری شاخص S&P ۵۰۰ را با جمع‌بستن قیمت وزنی خرید‌ها و فروش‌های این شاخص در بازه گسترده‌ای از قیمت‌های اعمال آپشن (strike prices) تخمین می‌زند. تمام این اختیارمعامله‌های واجد شرایط باید دارای قیمت خرید و فروش غیر‌صفر مورد قبولی باشند که نشان دهنده درک بازار از نقطه سر به سر قیمت سهام و قیمت اعمال آپشن در طول زمان باقی مانده تا انقضاست.

در واقع این شاخص میزان ترس یا استرس موجود در بازار سرمایه را نشان می‌دهد و به‌عنوان «شاخص ترس» نیز نامیده می‌شود. هر قدر ویکس بالاتر باشد، سطح ترس و عدم‌قطعیت در بازار بیشتر است. رسیدن این شاخص به سطحی بالاتر از ۳۰واحد، نشان دهنده عدم‌قطعیت بسیار بالای بازار است. همچنین، از آنجا که ویکس پرطرفدارترین شاخص برای سنجش نوسانات گسترده بازار است، سطح آن از جمله عوامل اصلی است که بر قیمت و پریمیوم سهام و آپشن اثر می‌گذارد. ویکس بالاتر به معنای قیمت‌های بالاتر (و پریمیوم بالاتر) برای آپشن‌ها و ویکس پایین‌تر به معنای قیمت و پریمیوم ارزان‌تر آپشن است. یکی دیگر از کاربرد‌های شاخص ویکس، حفظ سرمایه در برابر ریسک نزولی (Downside Risk) است. ریسک نزولی را می‌توان با خرید قرارداد‌های اختیار فروش که قیمت آنها به نوسانات بازار وابسته است، به‌خوبی پوشش داد. سرمایه‌گذاران کاربلد زمانی که ویکس نسبتا پایین است و پرمیوم‌های فروش ارزان هستند، آپشن می‌خرند. این قرارداد‌های اختیار فروش زمانی که بازار پرنوسان است، معمولا گران می‌شوند؛ درنتیجه بهتر است زمانی خریداری شوند که ریسک نزولی بازار پایین باشد.

ویکس علاوه بر شاخص نوسانات، به یک محصول مالی نیز تبدیل شده است و قابل معامله در بازار معاملات آتی است. همچنین ابزار‌هایی همچون VelocityShares Daily Inverse وجود دارند که به سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری در جهت عکس ویکس (سرمایه‌گذاری در جهت کاهش نوسانات بازار) را می‌دهند. علاوه بر این، دو قرارداد آتی کوتاه و میان مدت ویکس به بازار‌ها ارائه شده اند. همبستگی پایین ویکس و سهام برای برخی از افراد که به دنبال راهی برای محافظت از سرمایه خود در برابر افت بازار سهام هستند، می‌تواند موجب جذابیت این قرارداد‌ها برای سرمایه‌گذاران باشد. البته این ایده تنها در تئوری درست کار می‌کند و در عمل چندان منطقی نیست. این مساله به این دلیل رخ می‌دهد که هزینه‌های سرمایه‌گذاری در معاملات آتی ویکس بسیار بالاست و علاوه بر آن، نیازمند تعدیل چند باره استراتژی توسط سرمایه‌گذار است. به‌طور خلاصه، سرمایه‌گذاران می‌توانند از شاخص ویکس برای درک میزان عدم‌اطمینان بازار‌های مالی در آینده نزدیک استفاده کنند، اما دیگر محصولات مالی آن چندان کارآ نیستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
ماموریت کلیدی ICC
اتاق بازرگانی بین‌المللی چه نقشی در عبور از بحران‌های جهانی و تجارت پایدار دارد؟

ماموریت کلیدی ICC