به گزارش میمتالز، هرچند ورود خودرو بهکشور در سال جاری نسبت به سال گذشته اوج گرفته است، اما واردکنندگان عنوان میکنند از ابتدای سال تا به امروز هیچ ثبتسفارش جدیدی انجام نشده است.
طبق آخرین آمار اعلامی از سوی گمرک، واردات قطعی بهکشور طی پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه بوده؛ حال آنکه در کل سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد شده بود. این آمار نشان میدهد سرعت ورود خودرو به کشور در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته و بهنظر میرسد دلیل اصلی آن، تخصیص ارز بیشتر به واردات است.
با این حال، برخی واردکنندگان از چند روز پیش مدعی بودند ثبت سفارش خودرو تعلیق شده و امکان ثبتسفارش برای محصولات خارجی وجود ندارد. روز گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تکذیب تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو عنوان کرد که برای ثبتسفارش و واردات خودرو همکاریهای خوبی با بانک مرکزی داشتهایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
ضیغمی چندی پیش تصریح کرده بود که اختلالی وجود ندارد؛ اما اینگونه هم نیست که هر شخصی بتواند بهراحتی درخواست دهد و ثبت سفارش وی انجام شود؛ چراکه تعداد درخواستها بسیار زیاد و بیش از سهمیه ارزی این بخش است. با این حال وی دیروز به طور صریح توقف ثبت سفارش را تکذیب کرد.
در این خصوص، یک واردکننده خودرو گفت که ثبتسفارشها هنوز متوقف است؛ اگرچه وعده باز شدن سایت را تا آخر هفته دادهاند. وی، اما موضوع دیگری را نیز در کنار توقف ثبت سفارش مطرح کرد و آن دخالت وزارت صمت در عرضه وارداتیهایی است که از گمرکات کشور ترخیص شده و آماده تحویل بهمتقاضیان هستند.
در این زمینه عنوان شده که وزارت صمت باز هم نگران فروش نرفتن محصولات چینی وارداتی است و برای همین از عرضه محصولات ژاپنی و کرهای توسط واردکنندگان ممانعت میکند. یکی از واردکنندگان عنوان کرده بود که دلیل اصلی توقف ثبتسفارش واردات خودرو در سال جاری، نگرانی سیاستگذار از فروش نرفتن خودروهای ثبت سفارش شده یا وارداتی قبلی است.
همچنین در اوایل آزادسازی واردات، بیشتر برندهای چینی و کم طرفدار وارد شدند و از آنجا که واردات ۵ سال ممنوع بود و چشمانداز روشنی نیز از آینده بازار خودروهای خارجی کشور وجود نداشت، از خودروهای مورد نظر استقبال شد.
حالا با توجه به واردات خودروهای اروپایی، ژاپنی و کرهای که از برندهای محبوب ایرانیها هستند، بازار از خودروهای وارداتی اولیه بهخصوص چینیها فاصله گرفته است.
وی همچنین گفته بود بسیاری از کسانی که در اوایل واردات، مشتری خودروهای چینی بودند، با گرفتن این سیگنال که خودروهای بهتر و برندهای معتبرتری در راه بازار کشور است، از خودروهای اولیه استقبال نکردند.
این فعال واردکننده تاکید کرده بود در مواردی بهفلان واردکننده که متقاضی واردات مثلا فلان خودرو بوده، گفته شده که اگر این خودرو در مقطع فعلی وارد شود، سبب میشود فلان خودرو واردشده قبلی فروش نرود. با توجه به گفتههای وی، عملا اتفاقی که رخ داده، این است که سیاستگدار میخواهد ابتدا خودروهای واردشده فعلی یا حتی ثبت سفارش شده پیش از سال ۱۴۰۳ را بهاصطلاح بهفروش برساند و پس از آن مجوز ثبت سفارش جدید را بدهد.
خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افت بهای یک تا ۶ میلیون تومانی بودند. جایی که تارا اتومات V ۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون تومان کاهش ۹۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون تومان کاهش ۸۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون تومان کاهش ۶۷۶ میلیون تومان، ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون تومان کاهش ۵۰۷ میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU ۷ P (۱۴۰۳) با ۳ میلیون تومان کاهش ۵۹۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۲ میلیون تومان کاهش ۵۸۰ میلیون تومان اعلام قیمت شدند.
همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان، تیگارد X ۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان رسید.
از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا K ۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ و نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعلام رسید. از طرفی هونگچی H ۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.