تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۱۶۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جامپ ۱۸ برابری سود خالص وکغدیر در ۳ سال

جامپ ۱۸ برابری سود خالص وکغدیر در ۳ سال
‌می‌متالز - از برترین شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری است که در انتهای دوره ۹ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۳ با شناسایی ۳.۱ هزار میلیارد تومان سود خالص، مانده حساب سود انباشته خود را به بیش از ۹.۲۳ هزار میلیارد تومان رسانده است.

به گزارش می‌متالز، طی سه سال، از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، یکی از سنگین‌ترین جهش‌های سودآوری در تاریخ بازار سرمایه در این شرکت ثبت شده است! در دوره ۱۳۹۹ سود خالص شرکت ۴۱۱ میلیارد تومان گزارش شده است. این رقم در دوره ۱۴۰۲ به بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان رسیده و این یعنی پرش ۱۸.۳ برابری مهم‌ترین سرفصل فاندامنتال شرکت در سه سال!

در تاریخ نگارش این مقاله، ۱۹ شهریور ۱۴۰۳، با احتساب سرمایه اسمی ۳.۸ همتی، در بازار بورس بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که با در نظر گرفتن دلار ۶۰.۰۰۰ تومانی، مارکت کپ دلاری این غول سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰ میلیون دلار محاسبه شده است.

کمتر از ۱۰% از کل سهام شرکت در بازار دست به دست می‌شود و از این حیث در گروه سهم‌های شناور بازار قرار دارد و این یعنی پتانسیل حرکت شارپ در سهم بالاست. در انتهای مرداد ۱۴۰۳ بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های خود را به بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان رسانده است.

بخش اعظم این پرتفوی به سمت شرکت‌های بورسی (۴.۴ همت و مابقی به سمت شرکت‌های غیربورسی هدایت شده است. سیاست تیم مدیریتی بر آن بوده که به جای خریدن بخش اندکی از سهام شرکت‌های خوب، حجم قابل ملاحظه‌ای از این شرکت‌ها را وارد پرتفوی هلدینگ کنند به عبارت بهتر بررسی پرتفوی بورسی شرکت ما را به یاد آن نقل قول معروف وارن بافت میاندازد که می‌گوید، حجم زیادی از سهم‌های خوب شما در گذر زمان ثروتمند خواهد کرد.

در پرتفوی بورسی شرکت نام‌های بزرگ و پرآوازه‌ای نظیر معدنی و صنعتی گهرزمین (درصد مالکیت ۱۹ فولاد آلیاژی ایران درصد مالکیت %۳۴) موتوژن (درصد مالکیت (۴۲) و آهن و فولاد غدیر ایرانیان درصد مالکیت ۴۲.۵) دیده می‌شود.

خلاف بسیاری از شرکت‌های رقیب که تنوع‌بخشی زیادی انجام داده‌اند و درصد بسیار کمی از سهم‌های معروف را خریده‌اند. تیم مدیریتی و کغدیر دیدگاه وارن بافتی داشته و با وجود رعایت تنوع‌بخشی و مدیریت ریسک مطلوب حجم بالایی از سهم‌های خوب را خریده است.

این استراتزی مدیریت تقری تقریبا ۴۱.۵ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای سهامداران ایجاد کرده است چرا که در انتهای مرداد ۱۴۰۳ Wir - پرتفوی بورسی شرکت بیش از ۴۵۰۸ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که با احتساب ۴.۴۲ همت بهای تمام شده، ارزش افزوده‌ای معادل ۴۱۰۵ همت برای سهامداران یجاد شده است.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده