به گزارش میمتالز، سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در خصوص آخرین وضعیت راه آهن چابهار - زاهدان گفت: راه آهن چابهار - زاهدان یک پروژه حیاتی و استراتژیک است که باعث شده بندر شهید بهشتی به این خط ریلی متصل شود.
وی ادامه داد: اتصال این بندر به راه آهن در جهت حمل بار بسیار مهم است و از جهت اقتصادی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.
او بیان کرد: بر اساس برنامهریزی که در دولت سیزدهم صورت گرفته بود مقرر شد که تا پایان امسال راه آهن چابهار - زاهدان را به اتمام برسانیم و در صورت بهرهبرداری از این پروژه قابلیت حمل بار و ترانزیت بین ۷ و نیم تا ۸ میلیون تن داریم و همچنین امکان حمل مسافر تا ۱۰۰ هزار نفر را داریم.
او بیان کرد: بعد از حادثه رئیسجمهور متأسفانه این پروژه دچار عقبماندگی شد به طوری که قرار بود هر ماه یک همت به این پروژه تخصیص یابد، اما ما نخواستیم این پروژه به دلیل شرایط منطقه و حضور قاچاقچیان تعطیل شود بنابراین از منابع مالی سایر پروژه استفاده کرده و به این پروژه تزریق کردیم.
او ادامه داد: با آمدن دولت چهاردهم در خصوص این پروژه رایزنی شد و در حال حاضر بخش زیر ساختی این پروژه به اتمام رسیده و در حال تامین ریل آن هستیم که از طریق تولید داخل تامین میشود؛ بنابراین صفر تا ۱۰۰ این پروژه داخلیسازی شده است.
وی تاکید کرد: یکی از برنامهها ومذاکراتی که با دولت چهاردهم انجام شد تکمیل این پروژه بوده و در تلاش هستیم که تا ابتدای سال آینده به بهرهبرداری برسانیم.
او با بیان اینکه راهاندازی قطار سریع سیر برای کشور حیاتی است گفت: رایزنی زیادی برای راهاندازی قطار با سرعت در مسیر تهران- قم - اصفهان انجام شد و تاکنون این پروژه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: در این مسیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همکاری لازم را داشته است و برای قطار سریع سیر تهران - مشهد هم طراحی و برنامهریزی لازم در قالب تهاتر و فروش نفت انجام میشود.
او گفت: در صورتی که این پروژه راهاندازی شود شاهد خواهیم بود که ظرف سه ساعت و با سرعت بالای ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به مشهد برسیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان