تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۷۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

دولت برای پرداخت تسهیلات اضافه باید منابع آن را تامین کند

دولت برای پرداخت تسهیلات اضافه باید منابع آن را تامین کند
‌می‌متالز - رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: اگر دولت مصمم به ارائه تسهیلات اضافی تکلیفی از سوی بانک‌ها است باید منابع مورد نیاز آن نیز تامین شود.

به گزارش می‌متالز، اکبر کمیجانی در سی‌وچهارمین همایش سالانه بانکداری اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها امروز بحث آموزش است. شبکه بانکی و نیروی انسانی آن امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزش و به‌روزرسانی قوانین است. ما به واسطه دهه‌ها تحریم از قافله بانکداری بین‌المللی دور هستیم و امروز نیازمند این هستیم که دولت به صورت جدی در موضوع رفع تحریم‌ها به خصوص FATF ورود کرد تا در صورت رفع موانع بین‌المللی نیروی انسانی ما بتواند با قوانین جدید و استاندارد‌های روز جهان آشنا باشد.

وی اضافه کرد: موضوع ناترازی بانک‌ها مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه ریشه در درک نامناسب از نهاد بانک و نهاد‌های مالی باز می‌گردد که بار سنگین مالی را امروز بر دوش نهاد بانک گذاشته‌اند که باعث کسری‌ها و هزینه‌های ایجاد شده کسری بودجه و ناترازی در نظام بانکی شده است.

کمیجانی گفت: امروز لزوم اصلاح نظام بانکی و رسیدگی به مساله ناتزاری بانک‌ها جدی است و نمی‌توان آن را به تاخیر انداخت. اگر دولت و مجلس شورای اسلامی مصمم به ایجاد اصلاح ساختار نظام بانکی برای رفع ناترازی‌های بانکی هستند در ابتدای امر باید برای تسهیلات اضافی که بانک‌ها را مکلف به پرداخت آن می‌کند منابعی خارج از منابع بانکی تامین شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه افزود: برای مثال بانک‌ها سپرده‌ها را با نرخ ۲۰ تا ۲۴ درصد از مردم دریافت می‌کنند و مکلف به پرداخت بهره ۲۴ درصدی به سپرده‌گذاران هستند. در طرف دیگر از سوی نهاد‌های دولتی بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات با سود چهار درصد می‌شوند و اینجاست که ناترازی در پرداخت شکل می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده