تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۵۱۷۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شهرکی:

حمایت از خودروسازان با استفاده از جیب مردم به پایان رسیده است/ مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر؛ متوسط مصرف جهانی ۷ لیتر

حمایت از خودروسازان با استفاده از جیب مردم به پایان رسیده است/ مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر؛ متوسط مصرف جهانی ۷ لیتر
‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودرو‌ها در ایران در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشور‌ها حدود ۷ لیتر است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد شهرکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به راهکار‌های عبور از ناترازی بنزین در کشور، گفت: در حالی روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که پالایشگاه‌های موجود قادر به تولید این میزان بنزین نیستند، بنابراین ناترازی قابل‌ملاحظه‌ای به وجود آمده است و از آنجا که واردات بنزین ثروت بسیاری از کشور خارج می‌کند و ساخت پالایشگاه با هدف تولید بیشتر نیز سرمایه بسیاری را می‌طلبد، باید فکری دیگر برای عبور از این معضل کرد، چراکه می‌توان از نفت خام هزاران محصول سودآور و با ارزش تولید کرد.پ

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این اوصاف باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودرو‌ها در ایران در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشور‌ها حدود ۷ لیتر است، بنابراین بنزین مصرفی در ایران ۳۰ درصد از متوسط جهانی بیشتر است لذا تلاش ما باید در راستای تولید وسایل نقلیه‌ای باشد که کمترین سوخت را مصرف کنند.

وی افزود: همچنین باید سرمایه موجود را به جای هزینه در حوزه ساخت پالایشگاه با هدف سوزاندن نفت خام بیشتر، در حوزه واردات خودرو و موتور‌های استاندارد برای خودرو‌ها هزینه کرد، این در حالی است که ما از جیب مردم از خودروساز‌ها حمایت کردیم، اما با این وجود، گزارش‌های ارائه شده همچنان خبر از زیان‌ده بودن این صنعت می‌دهد، درواقع مدیران صنعت خودرو نمی‌خواهند روی پای خودشان بی‌ایستند، بنابراین بهتر است به علم اقتصاد و تجارت احترام بگذاریم و بیش از این بیت‌‎المال و درآمد کشور را برای صنعتی غیرسودده هزینه نکنیم.

شهرکی با بیان اینکه باید حاکمیت فکر جدی برای وضعیت خودروسازی کند و دست از حمایت‌هایی که برای مردم جز ضرر آورده دیگری ندارد بردارند، توضیح داد: بهتر است به جای تلاش برای ساخت پالایشگاه یا پتروپالایشگاه با هدف تولید بنزین بیشتر -که به معنای هدر دادن انرژی کشور است روی استاندارد کردن موتور خودروها، واردات این محصول و واردات خودرو‌های برقی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه مدنظر برنامه هفتم به معنای ساخت «پتروپالایشگاه‌ها» است نه پالایشگاه کوچک یا بزرگ مقیاس، پتروپالایشگاه محصولات با ارزش‌افزوده بالا تولید می‌کنند که ارزش پولی آن صد‌ها برابر بنزین است، ضمن آنکه در برنامه هفتم توسعه «صندوق بهینه‌سازی انرژی» تعریف شده است که براساس آن باید بخشی از درآمد‌های حوزه انرژی به این صندوق واریز و در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی هزینه شود که شامل جلوگیری از هدررفت انرژی در خط تولید و توزیع نیز می‌شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت