تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۱۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه:

وجود بانک‌های ناسالم به سیستم بانکی صدمه می‌زند

وجود بانک‌های ناسالم به سیستم بانکی صدمه می‌زند
‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه معتقد است حتی یک روز هم نباید اضافه برداشت از بانک مرکزی اتفاق بیافتد.

به گزارش می‌متالز، پرویز عقیلی‌کرمانی؛ رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه در میزگرد تخصصی " گستره عملیات و خدمات بانکی" در حاشیه همایش بانکداری اسلامی، گفت: در قانون بانکداری بدون ربا سود دریافتی را مورد توجه قرار می‌دادند؛ اما سود تحقق یافته بین‌المللی است و باید مورد توجه واقع شود.

وی افزود: یکی از دلایل ناترازی بانک‌ها تفاوت بین سود تحقق یافته با سود دریافتی است. بانک مرکزی به یکی از بانک‌هایی که با مشکل مواجه بود نمایندگانی برای سرپرستی فرستاد و آن افراد سودی بیشتر از حد مجاز بانک مرکزی به سپرده‌ها پرداخت می‌کردند. یعنی لازم بود بانک منابعی را تجهیز کند تا سود منابع قبلی را بپردازد که با ادامه این روش موضوع ورشکستگی پیش می‌آید؛ بنابراین باید این بانک حذف شود.

وی افزود: وجود بانک‌های ناسالم به سیستم بانکی‌صدمه می‌زند. در سال گذشته بانک "سیلیکون ولی" در آمریکا با دارایی بیش از ۲۰۰ میلیارد ورشکست شد، چون که با داشتن منابع کوتاه مدت، اوراق بلند مدت خریداری می‌کرد و با ادامه این روند و مدیریت بد، ذخایر بانک هزینه شد. این موضوع با هجوم مردم برای خروج سپرده مواجه شد و در نتیجه فدرال رزرو تصمیم به بستن این بانک گرفت.

عقیلی‌کرمانی تاکید کرد: بعد از دو سال بانک ۲۰۹ میلیارد دلاری "سیلیکون ولی" با هزینه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری بسته شد؛ یعنی هزینه نگهداری بانک از بسته شدن آن بیشتر بود که البته در آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴ حدود ۶۰۰ بانک بسته شد.

وی گفت: اضافه برداشت از بانک مرکزی نباید یک روز هم اتفاق بیافتد. در قانون پولی و بانکی جدید نیز اصرار بر این موضوع درست است و بانک مرکزی نمی‌تواند برای بانک‌ها تجهیز منابع باشد. همچنین باید قانون ورشکستی را مجزا از سیستم بانکی کشور داشته باشیم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده