تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۱۸۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک فعال صنعت فولاد تاکید کرد:

الزام بر تسهیل صادرات محصولات معدنی/ پیش‌بینی قیمت ۱۰۰ دلاری برای سنگ آهن

الزام بر تسهیل صادرات محصولات معدنی/ پیش‌بینی قیمت ۱۰۰ دلاری برای سنگ آهن
‌می‌متالز - جعفری‌طهرانی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه سپتامبر قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ دلار برسد.

به گزارش می‌متالز، کیوان جعفری‌طهرانی، فعال صنعت فولاد با بیان اینکه قیمت جهانی سنگ آهن تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله شرایط بازار‌های جهانی بویژه شرایط اقتصادی چین و تا حدودی انتخابات آمریکا قرار دارد گفت: با توجه به اینکه با آمریکا قراداد تجاری نداریم، اما قیمت سنگ آهن تحت‌تاثیر انتخابات آمریکا و اینکه دموکرات‌ها رای بیاورند یا جمهوری‌خواهان قرار دارد و همین امر تاثیرات مثبت و منفی بر روی اقتصاد چین نیز خواهد گذاشت.

او افزود: با حضور مجدد "دونالد ترامپ" در جایگاه ریاست‌ جمهوری آمریکا، کار چین باز هم مشکل‌تر خواهد شد، همانگونه که در زمان ریاست‌ جمهوری گذشته "دونالد ترامپ" رابطه چین و آمریکا به مشکل خورد، اما با حضور مجدد این فرد، نه تنها بر بازار سیاسی کشور ما اثر خواهد گذاشت بلکه در کشور چین نیز اثرات سوئی به دنبال دارد.

این کارشناس صنعت فولاد کشور گفت: کاهش فعلی قیمت سنگ آهن تحت تاثیر ادامه حمل محموله‌های متعدد دریایی از کشور‌های برزیل، استرالیا و سایر صادرکنندگان عمده به چین قرار دارد که باعث شده موجودی بنادر چین در اعداد بالای ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون تن در نوسان باشد.

او ادامه داد: طبیعتا با توجه به کاهش شدید قیمت فولاد در چین و بازار‌های جهانی و نیز کاهش قابل ملاحظه سود فولادسازان، افزایش قیمت عمده سنگ آهن در بازه زمانی اواخر اکتبر و اوایل نوامبر دور از انتظار است. هر چند بعد از انتخابات آمریکا بسته به اینکه کدام جناح برنده انتخابات می‌شود، قیمت سنگ آهن و سایر کامودیتی‌ها به همان نسبت متاثر خواهند شد. اما بطور کلی از آن تاریخ به بعد انتظار افزایش قیمت‌ها تا ۱۱۰ دلار قابل پیش‌بینی است.

اعمال سیاست‌های محدودکننده از سوی روسای جمهور آمریکا دور از انتظار نیست

او تاکید کرد: تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار چین و سیاست‌های محدودکننده‌ای که روسای جمهوری آمریکا دارند بر بازار فولاد و زنجیره فولاد اثر غیر مستقیم دارد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به قوانین محدودکننده دولت سیزدهم در رابطه با وضع عوارض صادراتی به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی و کاهش میزان صادرات گفت: از مردادماه سال گذشته که عوارض صادراتی وضع شد و پس از اصلاح آن که تا بهمن‌ماه سال گذشته به طول انجامید، دولت وقت اعلام کرد که صادرکنندگان می‌بایست ارز صادراتی کل زنجیره فولاد را از ابتدای امسال به صورت صد در صدی وارد سامانه نیما کنند که البته پس از آن شاهد اثرات مخربی بر صادرات صنعت فولاد کشور بودیم.

جعفری طهرانی با اشاره به الزام بر تسهیل صادرات برخی از مواد معدنی ادامه داد: در بخش محصولاتی مانند زغال سنگ که مازاد بر نیاز کشور است، نیازمند بازنگری در بخش صادراتی هستیم و معتقدیم به افرادی که صادرات این محصولات را دارند باید جایزه صادراتی هم بدهیم، مانند اقدامات دولت در دهه ۸۰ که به صادرکنندگان محصولات معدنی، جایزه صادراتی اعطاء می‌شد، اما در حال حاضر پنج درصد عوارض صادراتی هم اخذ می‌شود.

او ادامه داد: برخلاف نظر برخی که عقیده دارند تمامی زغال تولیدی کشور قابلیت استفاده دارند، اما در تمامی صنایع فولادی این قابلیت وجود ندارند و زغال وارداتی کک شو است که کیفیت بالایی نیز دارد. همچنین در رابطه با صادرات گندله و سنگ آهن هماتیت نیز با توجه به مازاد بر نیاز داخل کشور می‌بایست عوارض صادراتی دو درصدی برداشته شود تا صادرات آنها تسهیل شود.

ضرورت توجه ویژه دولت چهاردهم بر صادرات محصولات معدنی

این فعال صنعت فولاد و معدن گفت: دولت چهاردهم و وزیر صمت باید به این موارد عنایت ویژه‌ای نشان دهد و در جهت افزایش تولید محصولات صنایع معدنی گام بردارند و نگاهی همیشگی به صادرات داشته باشند. البته اکثر محصولات معدنی کشور قابلیت صادرات دارند. مانند؛ گندله که تابستان به دلیل قطعی برق و زمستان به دلیل مشکلات گازی کشور، نتوانستیم کل محموله مازاد را صادر کنیم.

جعفری‌طهرانی با اشاره به انبار کردن محصولات معدنی ادامه داد: درست است که محصولات معدنی نظیر گندله خراب و یا فاسد نمی‌شوند، اما هنگامی که قیمت جهانی افزایش پیدا کند، باید از این امتیاز صادراتی نهایت استفاده را ببریم.

او اضافه کرد: در طول شش ماه گذشته قیمت سنگ آهن بیش از ۱۴۰ دلار بود، اما بیشتر به دلیل قوانین محدودکننده‌ای که خودمان در داخل کشور وضع کرده‌ایم موفق به صادرات نشدیم.

هم‌چنین در ابتدای پنج ماهه امسال موضوع ارز نیمایی مطرح شد که لطمات زیادی به صادرات فولادی‌ها وارد کرد و به تازگی در نیمه شهریورماه دولت این محدودیت‌ها را مرتفع کرد، هر چند که زمان خوب بازار صادراتی را از دست داده‌ایم و در حال حاضر در قیمت کف بازار قرار داریم و عملا صادرات هیچ توجیهی ندارد!

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده