تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۷
کد خبر: ۳۵۲۱۲۸
سرویس خبر : انرژی

ناترازی برق تابستان ۱۴۰۴ به ۲۶ هزار مگاوات می‌رسد

ناترازی برق تابستان ۱۴۰۴ به ۲۶ هزار مگاوات می‌رسد
‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: در صورت ادامه روند فعلی و اگر الان فکری نشود، میزان ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴ حداقل ۲۶ هزار مگاوات خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، علی نیکبخت، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران در نشستی خبری اظهار داشت: بخش زیادی از نیروگاه‌های کشور در مالکیت ارگان‌هایی است که هیچ شناختی از برق ندارند، از جمله تأمین اجتماعی، بانک‌ها و ...؛ که این یکی از مشکلاتی بود که پس از واگذاری‌ها نمود کرد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها به دلایل نقدینگی و اقتصاد برق با چالش جدی مواجه شده و برای تابستان امسال حدود ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی را به‌خاطر توقف برنامه‌های تعمیرات آنها یا در مدار نداشتیم و یا با ظرفیتی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی در مدار بودند.

نیکبخت با بیان اینکه "مشکل نقدینگی باعث تأخیر در انجام تعمیرات می‌شود"، گفت: مالکان نیروگاه‌ها به علت مطالبات انباشته‌ای که از دولت دارند، نمی‌توانند برای انجام به‌موقع تعمیرات، هزینه لازم را اختصاص دهند و این مسئله بعد از جهش قیمت ارز در سال ۹۸، بدتر شد؛ به‌طوری که درآمد نیروگاه‌ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ تقریبا دو برابر شد، اما هزینه‌های نیروگاه‌ها متأثر از نرخ ارز و تورم، چندین برابر شد، نرخ ارز در این مدت ۶ برابر و تورم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد پیدا کرد.

وی ادامه داد: سفارش‌گذاری قطعات برای توربین‌های با تکنولوژی بالا یبن ۲۴ تا ۳۰ ماه زودتر از رسیدن به موعد تعمیرات باید انجام شود و برای توربین‌های بومی، این فاصله زمانی حدود یک‌سال است؛ درواقع حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاهی که در تابستان امسال در مدار نبودند، دو سال پیش باید قطعات آنها سفارش‌گذاری می‌شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند فعلی و اگر الان فکری نشود، میزان ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴ حداقل ۲۶ هزار مگاوات خواهد بود.

وی افزود: اگر وزارت نیرو امروز برای بهسازی و اجرای پروژه‌های جبران افت تولید امروز اقدام کند می‌تواند با تخصیص ۹۰۰ میلیون دلار تا یک‌میلیارد دلار بودجه، ۲۷۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های بخاری و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های گازی فعلی، با رفع مشکلات جاری و به‌سازی فرآیند تولید برق، به تولید عملی برق حرارتی بیفزاید و با این کار، حداقل ناترازی در حد ۲۰ هزار مگاوات سال جاری باقی بماند.

نیکبخت خاطرنشان کرد: اتمام نیروگاه‌های در دست ساخت فعلی، انجام پروژه‌های رفع محدودیت و افزایش توان نیروگاه‌های موجود و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، راهکار‌های کاهش ناترازی برق در بخش تولید هستند و همچنین در بخش مصرف نیز باید اصلاح الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها انجام شود و برای اصلاح و کاهش مصرف در بخش‌های مختلف برای تابستان ۱۴۰۴ باید از امروز آغاز به‌کار کرد نه‌اینکه بعد از اردیبهشت‌ماه با اجرای طرح‌های تشویقی در یک بازه سه‌ماهه به دنبال کاهش و اصلاح الگوی مصرف باشیم.

وی ادامه داد: تبدیل واحد‌های ساده به سیکل ترکیبی می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ هزار مگاوات در بازه زمانی یک تا دو ساله به ظرفیت تولید برق حرارتی بیفزاید که با توجه به مشکلات سوخت گاز، تبدیل واحد‌های ساده به سیکل ترکیبی که افزایش ظرفیت بدون نیاز به افزایش سوخت گاز را به‌همراه دارد، راهکار بسیار موثری است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران تصریح کرد: اگر با رفع مشکلات نقدینگی، تعمیرات نیروگاه‌های موجود که بخش قابل توجهی از آنها شامل ۱۱ هزار و ۹۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری و ۲۷۰۰ مگاوات توربین گازی با عمر بالای ۳۰ سال در مدار هستند، به‌موقع انجام نشود، ظرفیت فعلی نیروگاه‌های حرارتی نیز نمی‌توانند به تولید پایدار برق بپردازند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده