تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۲۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دولت ۶۰ درصد بودجه را با مالیات تأمین می‌کند؟

دولت ۶۰ درصد بودجه را با مالیات تأمین می‌کند؟
‌می‌متالز - ۲۸.۷ درصد شرکت‌کنندگان در تازه‌ترین پیمایش سراسری مرکز افکارسنجی سرمایه گفته‌اند که بر این باورند دولت بین ۴۱ تا ۶۰ درصد بودجه خود را با دریافت مالیات از شهروندان تأمین می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ۱۱.۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که مردادماه امسال بر اساس آخرین متد‌های علمی و در گستره سراسری انجام شده، بر خلاف نگاه درست گروه اول معتقد بودند که کمتر از ۲۰ درصد بودجه دولت از طریق مالیات گرفتن از شهروندان تأمین می‌شود و ۳۶.۶ درصد نیز بر این باورند دولت حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بودجه‌اش را از این راه تأمین می‌کند.

بر اساس پاسخ‌های دریافت شده، ۲۰.۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم گفته‌اند که بیش از ۶۰ درصد بودجه مورد نیاز دولت با گرفتن مالیات از شهروندان تأمین می‌شود.

از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواسته شده نظرشان را درباره مهم‌ترین چالش مالیاتی کشور هم بگویند که ۳۳.۵ درصدشان به «عدم شفافیت در هزینه‌ کرد مالیات‌های اخذ شده و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص» اشاره کردند.

۲۰.۷ درصد پاسخگویان از «فرار مالیاتی» به‌عنوان چالش اصلی کشور در حوزه مالیات نام بردند و ۱۶.۱ درصد هم عدم اعتماد عمومی به نظام مالیاتی را چالش بزرگ این حوزه دانستند.

«نرخ بالای مالیات» از دیگر مسائلی بود که به اعتقاد ۱۴.۵ درصد شهروندان مهم‌ترین چالش حوزه مالیاتی است و ۱۲.۵ درصد شهروندان هم از «معافیت‌های تبعیض آمیز و غیرمنصفانه» به‌عنوان چالش اصلی این حوزه یاد کردند.

موافقت ۷۴ درصدی شهروندان با پرداخت مالیات در صورت هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی برای عمران و آبادانی کشور از دیگر یافته‌های این نظرسنجی است که نشان می‌دهد ۷۲ درصد کسانی که نسبت به پرداخت مالیات ابراز تمایل کرده‌اند، در فاصله سِنّی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند و ۷۹.۵ درصدشان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که حکایت از اقبال عمومی نسل جوان یا همان نسل Z به پرداخت مالیات دارد؛ البته به همان اندازه که این نسل بر شفافیت در هزینه‌کرد‌های مالیاتی تأکید دارد.

در عین حال ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان در آن بر این باورند که درآمد‌های حاصل از مالیات صرف هزینه‌های جاری و ریخت و پاش در ادارات و دستگاه‌های دولتی می‌شود.

۱۷.۹ درصد شهروندان از پرداخت حقوق کارمندان دولت به‌عنوان دومین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها یاد کردند، ۱۴.۱ درصد گفته‌اند دولت منابع لازم برای پرداخت یارانه‌های نقدی را از محل مالیات‌ها تأمین می‌کند، ۱۱.۶ درصد هم معتقدند مالیات‌های اخذ شده صرف اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی می‌شود و ۷ درصد پاسخ‌دهندگان نیز نسبت به محل صرف مالیت‌ها اظهار بی اطلاعی کرده یا به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

درباره محل هزینه‌کرد مالیات بر ارزش افزوده یا همان ۱۰ درصد مالیاتی که شهروندان در زمان خرید کالا روی فاکتور‌ها با آن مواجه می‌شوند نیز ۲۶ درصد پاسخگویان گفتند صرف پرداخت حقوق بازنشسته‌ها می‌شود، از نظر ۲۱.۱ درصد پاسخگویان هزینه پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی از این طریق تأمین می‌شود، ۱۵.۶ درصد از حوزه بهداشت و درمان به‌عنوان محل هزینه‌کرد این مالیات‌ها یاد کردند و ۱۱ درصد معتقدند این مالیات‌ها در جهت ورزش همگانی خرج می‌شود.

۳۱.۵ درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش در پاسخ به این سؤال که اگر بدانید مالیات بر ارزش افزوده صرف عمران و آبادانی کشور می‌شود، تا چه حد تمایل به پرداخت آن دارید، گفته‌اند خیلی زیاد و ۴۲.۷ درصدشان هم گفته‌اند زیاد، اما در عین حال ۲۳ درصد دیگر گفته‌اند حتی اگر بدانند مالیات‌ها برای سازندگی کشور هزینه می‌شود، باز هم چندان رغبتی به پرداخت آن ندارند و ۲.۳ درصد هم حاضر نشدند در این خصوص اظهارنظر کنند.

نکته قابل تأمل در این نظرسنجی این است که اکثریت شرکت‌کنندگان یعنی ۷۷.۷ درصد آنها به صراحت اعلام کردند که مؤدی مالیاتی نیستند و در مقابل فقط ۲۲.۳ درصد پاسخگویان گفته‌اند که مالیات می‌دهند!

بر اساس یافته‌های نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه، ۵۶.۶ درصد شهروندان بر این باروند اداره کشور با درآمد‌های نفتی روش بهتری‌ست تا اینکه دولت بخواهد امور جاری را با درآمد‌های مالیاتی سامان دهد.

در مقابل صاحبان این طرز فکر، ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این پیمایش معتقد بودند اداره کشور با درآمد حاصل از مالیات قطعاً روش مناسب‌تری است.

به نظر ۳۲.۶ درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی، اقتصاد کشور‌های توسعه یافته به میزان خیلی کمی به مالیات وابسته است؛ در حالی که ۶۲.۲ درصد دیگر معتقدند اتفاقاً اقتصاد این کشور‌ها وابستگی شدیدی به مالیات دارد. 

اگر چه ۲۵.۷ درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش بر این باور بودند وقتی دولت کشور را با درآمد‌های نفتی اداره کند، میزان پاسخگویی آن به افکارعمومی هم بالا می‌رود، ۳۴.۶ درصد دیگر گفتند که اداره کشور با مالیات تأثیر موجب افزایش پاسخگویی دولت به مردم می‌شود و در این میان، ۳۵.۹ درصد هم معتقد بودند که روش اداره کشور هیچ نقشی در پاسخگویی دولت‌ها ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده