تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۲۳۱۲
سرویس خبر : زمین شناسی

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ایستگاه اصفهان

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ایستگاه اصفهان
‌می‌متالز - روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ ریاست محترم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آقای دکتر شهیدی با حضور هیات همراهشان آقای مهندس رضا جدیدی (مدیرکل برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور)، آقای مهندس احمد قرایی (معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی)، آقای مهندس ایزدی (مدیر کل مرکز اصفهان) و نمایندگان محترم ایمیدرو، آقای مهندس فتاحی و آقای دکتر جانثاری در جلسه‌ای که بنا به پیشنهاد کمیته اکتشاف اتاق کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان انجام پذیرفته بود، حضور یافتند. همچنین در این جلسه نماینده محترم شهرستان مبارکه و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خانم دکتر زهرا سعیدی، مسوولان استانی، رئیس و نواب کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان، مدیران ارشد بخش معدن و اکتشاف فولاد مبارکه و همچنین فعالین بخش معدن حضور داشتند.

به گزارش می‌متالز، در این نشست دکتر شهیدی پس از اشاره به جایگاه زمین‌شناسی کوهزاد ایران که باعث به وجود آمدن توان معدنی بالا و نیز رخداد مخاطرات فراوان در ایران شده که استان اصفهان نیز از این قضیه مستثنی نمی‌باشد، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در طرح تحول و اکتشافات معدنی کشور توسط سازمان زمین‌شناسی پرداختند. ایشان بیان کردند همان‌گونه که می‌دانیم ایران ۷ درصد از منابع طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده است که باید بتوان از این مواهب طبیعی به درستی استفاده کرد. از آنجا که فرآیند اکتشاف یک فرآیند زمانبر است اگر به موقع انجام نشود در آینده نه چندان دور ممکن است به کمبود مواد معدنی مواجه شویم، لذا طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز گردید. در این طرح بر اساس توافق‌نامه بین ارکان حاکمیتی بخش معدن یعنی معاونت معدنی و فرآوری مواد، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی مقرر گردیده که اطلاعات پایه زمین‌شناسی با یک مقیاس جدید (یک پنجاه هزارم) که ۴ برابر دقیق‌تر از قبل است تولید گردد و تاکنون دستاورد‌های مهمی برای استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی، قم، یزد و خراسان رضوی در برداشته است.

در ادامه مهندس جدیدی ضمن توضیح در خصوص جزئیات لزوم و اجرای طرح تحول و اکتشافات معدنی در کشور و نیز بیان فرصت‌های حکمرانی در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی، اذعان داشتند هدف نهایی اکتشاف از نظر حاکمیت و دولت شناسایی دارایی‌های معدنی کشور است که تأمین منابع مورد نیاز صنایع و آینده‌نگری در حوزه ذخایر را در بردارد.

همچنین سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خانم دکتر سعیدی بیان کردند ۸۰ درصد معادن کشور هنوز اکتشاف نشده است در حالیکه نجات آینده کشور منوط به اکتشاف معادن است و ما باید تلاش کنیم که آینده خاک به آینده آب دچار نشود.

در پایان در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان به منظور همکار‌های علمی، پژوهشی و آموزشی امضا گردید. همچنین مقرر گردید طرح تحول و اکتشافات مواد معدنی در استان اصفهان در قالب بلوک نائین-اصفهان در مساحتی حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع در ۲۰ شیت نقشه در سه لایه اطلاعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمی و اقتصادی و ۱۵ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوابرد صورت پذیرد.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده