تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۲۳۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد
‌می‌متالز - بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در مردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (تورم) بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۱.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۴.۲ درصد)، ۲.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران طی گزارشی اعلام کرد: در مردادماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۱۸۶.۷ محاسبه شده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۰ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۱.۴ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

بر اساس این گزارش، در مردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد است که در مقایسه با همین گزارش در ماه قبل (۳.۶ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

در این ماه بیش‌­ترین تورم ماهانه با ۵.۶ درصد مربوط به گروه «زغال­ سنگ» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۳ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

افزایش تورم نقطه به نقطه

در مردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۰ درصد محاسبه شده که در مقایسه با همین گزارش در ماه قبل (۱۷.۹ درصد)، ۳.۱ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، درمردادماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۱.۰ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۶.۶ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم­‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۸.۸ درصد مربوط به گروه «کانه‌های فلزی» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

کاهش تورم سالانه

علاوه بر این در مردادماه سال جاری، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۱.۴ درصد برآورده شده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۴.۲ درصد)، ۲.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۱.۴ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۴۰.۳ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۳.۵ درصد مربوط به گروه «زغال ­سنگ» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

دانلود فایل: شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده