تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۵۲۳۴۹
سرویس خبر : اجتماعی

خشونت در معدن طلای پاپوآ گینه‌نو ۲۰ کشته بر جای گذاشت

خشونت در معدن طلای پاپوآ گینه‌نو ۲۰ کشته بر جای گذاشت
‌می‌متالز - بروز خشونت در نزدیکی یکی از معادن طلا در شهر «پروگرا» (Porgera) واقع در «پاپوآ گینه‌نو» تاکنون منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر شده است.

به گزارش می‌متالز، خبرگزاری رویترز از مبدا سیدنی با انتشار این خبر افزود: شدت درگیری به اندازه‌ای بود که موجب شد زنان و کودکان از این منطقه بگریزند.

این گزارش می‌افزاید: شدت خشونت‌ها همچنین موجب شد تا خدمات چندین مدرسه، بیمارستان، بانک و شماری از خدمات دولتی در این منطقه متوقف شود.

رویترز به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد: دولت پاپوآ گینه‌نو به نیرو‌های پلیس برای مقابله با خشونت شکل گرفته بین ساکنان غیرقانونی که در نزدیکی این معدن به سر می‌برند و مالکان زمین ها، وضعیت ویژه اعلام کرده و مجوز شلیک مستقیم داده است.

رویترز به جزئیات بیشتر این حادثه و علت بروز خشونت اشاره‌ای نکرد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان ۱۷ شهریور جاری در سفر ۱۲ روزه خود به منطقه خاور دور، در جریان دیدار از پاپوآ گینه‌نو به انتقاد از توزیع ناعادلانه ثروت و منابع طبیعی در این کشور واقع در اقیانوس آرام پرداخت.

پاپ در میان جمعی از سیاست‌مداران، دیپلمات‌ها، مسوولان و مدیران اقتصادی در نخستین روز از دیدار خود از پاپوآ گینه‌نو، اعلام کرد: این نعمات از سوی خداوند برای کل جامعه مقدر شده است.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داده بود: پاپوآ گینه‌نو دارای معادن گسترده، طلا، مس، نیکل، گاز طبیعی و الوار است که شمار زیادی از شرکت‌های چند ملیتی را برای سرمایه‌گذاری به خود جلب کرده است؛ با این وجود از هر چهار شهروند این کشور یک نفر زیر خط فقر به سر می‌برد و اندکی بیش از ۱۰ درصد از خانه‌ها در این سرزمین دارای برق هستند.

پاپ در ادامه انتقاد از رویه نادرست تقسیم ثروت ناشی از برداشت شرکت‌های چندملیتی از منابع این سرزمین، گفته بود که حتی اگر «کارشناسان خارجی و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در بهره برداری از این منابع مشارکت داشته باشند»، آنها نباید تنها کسانی باشند که از این منابع سود می‌برند.

پاپوآ گینه‌نو با مساحتی حدود ۴۶۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نیم‌کره شرقی کره زمین و در شمال کشور استرالیا واقع شده‌است.

این کشور یکی از کشور‌های قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌رود و پس از استرالیا بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور این قاره است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده