تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۲۴۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۸ مشکل اصلی تولید در تابستان اعلام شد؛ قطعی برق در صدر

۸ مشکل اصلی تولید در تابستان اعلام شد؛ قطعی برق در صدر
‌می‌متالز - از دید برخی از فعالان اقتصادی، در مردادماه ۸ مشکل اصلی از جمله تداوم فرآیند طولانی تخصیص ارز و ترخیص مواد اولیه از گمرک، کمبود نقدینگی، قطعی گسترده برق و تداوم کاهش قدرت خرید داشتیم.

به گزارش می‌متالز، تابستان امسال یکی از سخت‌ترین تابستان‌ها برای صنایع کشور بود؛ رکود بازار و افت شدید تقاضا در کنار قطعی‌های گاه‌و‌بیگاه برق تبدیل به دست‌اندازهایی در مسیر حرکت صنایع کشور شد.

از سویی دیگر در این فصل همچنان شاهد روند کند تخصیص ارز به صنایع بودیم به گونه‌ای که این موضوع موجب عدم ترخیص به موقع مواد اولیه از گمرکات کشور شده است.

نکته قابل توجه دیگر آنکه به دو دلیل یکی کاهش فعالیت‌های تولیدی و به تبع آن افت درآمد بنگاه و دیگری نارضایتی نیروی کار از وضع دستمزد و شیوه کار، شاهد آن هستیم که در تابستان وضعیت استخدام نیروی کار در صنایع و بنگاه‌های تولیدی روند کاهشی به خود گرفته است.

بر همین اساس نیز مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در مردادماه ۱۴۰۳ در ادامه آمده است.

۱- به دلیل قطعی‌های گسترده برق (۲ تا ۳ روز در هفته) همچنان شرکت‌ها در رکود هستند و با ظرفیت بسیار پایین‌تر از توان تولید فعالیت می‌کنند. همچنین قطعی‌های برق با آسیب به دستگاه‌ها و مواد اولیه شرکت‌ها را متضرر کرده است.

۲- علاوه بر قطعی‌های گسترده برق، تغییرات دولت و تعطیلات تابستان نیز در کندی فعالیت‌ها تأثیرگذار بوده است.

۳- به دلیل عدم تخصیص ارز، مواد اولیه به‌کندی به بخش تولید می‌رسد، اما بسیاری از شرکت‌ها منتظر تأثیر مثبت شروع به کار دولت جدید و تغییر سیاست‌ها در جهت سهولت کسب‌وکار هستند. همچنین به عقیده بنگاه‌های تولیدی، دریافت ارز در بخش بازرگانی نسبت به سایر بخش‌ها راحت‌تر است، درحالی‌که تولیدکنندگان با چالش زیادی در دریافت ارز روبه‌رو هستند.

۴- بسیاری از شرکت‌ها همچنان با مشکل رفع تعهد ارزی روبه‌رو هستند و برخی نیز مشکلات زیادی مرتبط با امور مالیاتی دارند.

۵- برخی از شرکت‌ها به دلیل کاهش فعالیت‌ها ناشی از قطعی برق و مشکلات تولید ناچار به تعدیل نیروی کار خود شده‌اند. از طرفی سطح پایین دستمزدها نیز باعث شده تا نیروی انسانی تمایلی به ماندن نداشته باشند.

۶- برخی از شرکت‌ها با وجود این‌که مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری می‌کنند اما به دلیل افزایش رکود در بازار مصرف برای حفظ بازار و تقویت تقاضا و فروش ناچار به فروش با قیمت پایین‌تر هستند. بعضاً نیز به دلیل عدم تسویه بدهی‌های مشتریان و کمبود نقدینگی، با کمبود منابع مالی روبه‌رو شده‌اند.

۷- شرکت‌های حمل‌ونقل به دلیل معطلی طولانی‌مدت حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو در مرز ماهی‌رود افغانستان و عدم مجوز ورود و تخلیه بار در افغانستان دچار مشکلات بسیاری شده‌اند، این در حالی است که قبلاً مجوزهای لازم به آن‌ها داده‌شده است.

۸- افزایش رکود در سمت تقاضا و تسویه نشدن بدهی‌ها سفارش‌ها و کمبود نقدینگی مشتریان باعث شده تا در برخی فعالیت‌ها با وجود این‌که شرکت تولید پایینی داشته است اما نتواند بفروشد و درنتیجه موجودی انبار افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده