تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۲۴۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از افزایش فروش گندله تا توسعه هدفمند در «گهرزمین»

از افزایش فروش گندله تا توسعه هدفمند در «گهرزمین»
‌می‌متالز - افزایش فروش گندله در میان سایر محصولات شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین حاکی از آن است که تولید این محصول نیز افزایشی بوده و توان عملیات معدنی در این شرکت بالا است. این خود گامی مهم در راستای برنامه تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه گهرزمین خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، تنوع در سبد محصولات برای واحد‌های تولیدی به ویژه در زنجیره ارزش فولاد، به این موضوع کمک خواهد کرد که بر موج ایجاد شده در بازار سوار شده و به مقتضی خواسته بازار محصول خود را در بازار ارائه کند.

شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نیز در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به مردادماه سال جاری میزان درآمد عملیاتی که از فروش محصولات تولیدی خود شناسایی کرد به درآمد ۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومانی دست‌ یافت و از ابتدای سال مالی تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۳ (سال مالی منتهی به آذرماه ۱۴۰۳) به درآمد ۳۲ هزار و ۳۹۴ میلیارد تومانی رسید. 

بیشترین درآمدزایی "کگهر" در مردادماه مربوط به فروش گندله در بورس کالا بود که از آن ۲ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان درآمدزایی داشت و سهم ۴۸ درصدی از درآمد ماهانه این شرکت را به خود اختصاص داد، نرخ فروش این محصول در مردادماه ۵ میلیون و ۵۴۷ هزارتومان در ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.

این شرکت معدنی در مردادماه سال جاری میزان درآمدی که از فروش محصولات خود کسب کرد مربوط به حضور و فعالیت در بازار‌های داخل و خارج از کشور بود، بیشترین میزان درآمد "کگهر" در مردادماه مربوط به درآمدزایی در بازار داخل کشور بود. 

این آمار نشان می‌دهد میزان تقاضا برای گندله این مجموعه بیشتر از سایر محصولات آن بوده است. 

میزان درآمد ماهانه‌ای که "کگهر" در پنجمین ماه از سال مالی به ثبت رساند با رشد درآمد ۶۹ درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بود و درآمد تجمیعی که "کگهر" از فروش محصولات در این بازه زمانی از خود بر جای گذاشت در مقایسه با عملکرد خود در سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافت. 

در واقع عمده رشد درآمد ماهانه این مجموعه به واسطه افزایش فروش گندله بوده است. اما باید در این باره به تغییرات رخ داده در این مجموعه توجه داشت تا بتوان ارزیابی از روند تولید و فروش «کگهر» را انجام داد. 

این مجموعه با تغییر نام خود با تصویب سهامداران از شرکت معدنی به معدنی و صنعتی، اولین گام در مسیر تکمیل زنجیره در مجموعه خود را برداشت. با این تصمیم مجموعه گهرزمین به دنبال تولیدی با ارزش افزوده است، اما بخشی از این موفقیت نیازمند سرمایه گذاری در حلقه‌های بالادستی است. اما چطور می‌توان این موضوع را براساس فروش گندله تحلیل کرد.

افزایش فروش گندله می‌تواند میزان درامد این مجموعه را افزایش و سرعت ورود نقدینگی به اجرای پروژه‌های تکمیل زنجیره را فراهم کند. البته این موضوع را باید از بعد دیگری نیز بررسی کرد.

افزایش فروش گندله منجر به افزایش تولید آن در این حلقه یا حتی افزایش عملیات معدنی در بالادست این مجموعه خواهد شد. در واقع شرکت گهرزمین امروز برای موفقیت در تکمیل زنجیره ارزش خود نیازمند تمرکز در واحد‌های بالا دست است تا با تولید کیفی مواد اولیه بتواند کیفیت محصول نهایی همچون آهن اسفنجی و شمش فولادی خود را تضمین کند.

رشد فروش گندله در میان سایر محصولات حاکی از آن است که علاوه بر عرضه کمی مورد نیاز، کیفیت این محصول نیز مورد انتظار مصرف کنندگان است.

در واقع این مجموعه برای تکمیل زنجیره ارزش به سراغ تولید پایدار مواد اولیه در حلقه‌های بالادست خود رفته است و حالا با افزایش فروش گندله نشان می‌دهد که هم توانایی تامین نیاز خود را دارد و هم می‌تواند فروش گندله به عنوان ماده اولیه تولید آهن اسفنجی را در صدر جدول فروش خود قرار دهد. 

این نگاه حاکی از آن است که بستر‌های تکمیل زنجیره با دقت و تمرکز بر تامین مواد اولیه در حال تکمیل است و گهرزمین می‌تواند با قدرت بالایی فعالیت خود را در بین شرکت‌های معدنی و صنعتی توسعه دهد. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده