تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۲۵۳۶
سرویس خبر : انرژی

ضرب‌الاجل یک‌ماهه دولت در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی

ضرب‌الاجل یک‌ماهه دولت در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی
‌می‌متالز - اگرچه آغاز برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه از ابتدای سال جاری دیده شده، اما با توجه به ابلاغ برنامه هفتم در تیرماه، دولت چهاردهم حداکثر تا پیش از آبان وقت دارد که اساسنامه «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را به تأیید هیات وزیران برساند.

به گزارش می‌متالز، در برنامه هفتم توسعه تکلیفی برای دولت مشخص شده تا از سال‌ها موازی‌کاری و انجام اقدامات بی‌نتیجه در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی جلوگیری به‌عمل آید و تمام ظرفیت‌های بهینه‌سازی ذیل یک سازمان فراوزارتخانه‌ای گردهم آید.

در متن قانون برنامه هفتم توسعه در این زمینه آمده: "دولت مکلف است به‌منظور ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت کلان و متمرکز در حوزه بهینه¬سازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخش‌های مختلف با رعایت ملاحظات کاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های عرضه و مصرف انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص کلیه یارانه‌های انرژی در هر بخش با اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را زیر نظر رئیس¬جمهور منوط به موافقت وی از تجمیع و ادغام ظرفیت‌های سازمانی موجود در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت تأسیس نماید و اساسنامه آن را ظرف سه ماه به‌تصویب هیأت وزیران برساند. "

اگرچه آغاز برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه از ابتدای سال جاری دیده شده، اما با توجه به ابلاغ برنامه هفتم در تیرماه، دولت چهاردهم حداکثر تا پیش از آبان وقت دارد که اساسنامه «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را به تأیید هیات وزیران رسانده و این سازمان را تشکیل دهد.

سازمان‌هایی که سال‌ها با بودجه بیت‌المال فعالیت کردند و خروجی مشخصی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی نداشتند، از جمله "شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت" و "ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت"، قرار است ادغام شده و تشکیل یک سازمان منسجم دهند تا بهانه‌تراشی‌ها در بخش علل عدم بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران پایان یابد.

عمده بهانه این سازمان‌ها در عدم موفقیت، فرا وزارتخانه‌ای نبودن بوده، و تشکیل یک سازمان فرا وزارتخانه‌ای ذیل نظر رئیس جمهوری با اختیارات بیشتر و با قابلیت مدیریت متمرکز در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکل ناترازی‌های انرژی در ایران باشد.

درحال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالا و بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است و برای تولید و خدمات بیش از ۲ برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم. در ناترازی برق، گاز و بنزین، رد پای عدم بهینه‌سازی مصرف دیده می‌شود و جدای از چالش‌های بخش تولید، اگر فقط در بخش مصرف، بهینه‌سازی صورت گیرد، ناترازی‌های فعلی برطرف خواهد شد و با رشد بخش تولید، می‌توانیم حضور ایران در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی انرژی را تقویت کنیم.

ایجاد این سازمان و شروع به‌ کار هرچه سریعتر آن، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در مدیریت و رفع ناترازی‌های انرژی می‌تواند باشد که وزرای نفت و نیرو باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل آن، با پیگیری و تدوین اساسنامه، اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده