تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۵۳۰۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشتی از کارشناس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس

بررسی اثرپذیری صنایع بورسی از محدودیت انرژی در ۵ ماه نخست امسال

بررسی اثرپذیری صنایع بورسی از محدودیت انرژی در ۵ ماه نخست امسال
‌می‌متالز - پرستو دهپور، کارشناس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس، روند تولید صنایع و وضعیت فروش آنها و محیط کسب‌وکار آنها را در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تحلیل کرد. متن کامل این یادداشت در ادامه ارائه می‌شود:

به گزارش می‌متالز، از میان ۵ صنعت مهم یعنی صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنعت فلزات اساسی، صنعت استخراج کانه‌های فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی و صنعت محصولات شیمیایی تقریبا تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند؛ بنابراین محدودیت‌های وضع شده برای مصرف انرژی در صنایع، به کاهش تولید و به تبع آن کاهش مقادیر فروش و نهایتا سودآوری منجر خواهد شد. اما آنچه حائز اهمیت است این است که با توجه به اثرپذیری نرخ فروش محصولات از نرخ دلار حواله و با توجه به افزایشی بودن این نرخ، اثر تورمی ناشی از مورد ذکر شده، چندان مبالغ فروش را تحت تاثیر قرار نداده و حتی به افزایشی شدن آن منجر می‌شود.

مطابق با مطلب فوق و با توجه به محدودیت‌های وضع شده در خصوص مصرف برق (تابستان) و مصرف گاز (زمستان)، طبیعی است که مقادیر تولید و فروش صنایعی که مصرف برق دارند در تابستان و صنایعی که مصرف گاز دارند، در زمستان روندی کاهشی داشته باشد. قابل توجه است صنایعی که به مصرف هر دو نوع انرژی وابستگی دارند، شدت اثرپذیری از محدودیت انرژی و نهایتا کاهش تولید و فروش در آن صنایع بالاتر است.

صنعت خودرو و ساخت قطعات

عملکرد صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۵ ماه ابتدایی سال۱۴۰۳ به واسطه محدودیت‌های ذکر شده و همچنین چالش تخصیص ارز و مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم اولیه چندان مناسب نبوده است. در واقع وضعیت موجود در این صنعت به گونه‌ای بوده است که برق، سه روز در هفته متوقف و در روز‌های دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق افتاده است (در سال گذشته محدودیت برق ۲ روز در هفته بوده است).

مشکلات مربوط به تامین ارز در این صنعت به گونه‌ای بوده که رقم ارز اختصاص یافته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و خودروسازان ملزم به تولید قطعاتی شده‌اند که پیش از این از طریق واردات تامین می‌کردند.

صنایع فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی

صنعت فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی نیز همانند صنعت خودرو و ساخت قطعات، اما با شدت بیشتری، از محدودیت‌های وضع شده متاثر بوده‌اند. در واقع با توجه به وابستگی سیستم خردایش (تبدیل سنگ آهن به کنسانتره) و قوس الکتریکی (تولید شمش‌های فولادی) به مصرف برق، قطعی برق به کاهش تولیدات این صنعت منجر شده است.

اغلب شرکت‌های فعال این صنعت که نقش بسزایی در تولید شمش فولادی دارند، از نوع قوس الکتریکی بوده و تولید شمش فولاد بیش از ۷۰ درصد مصرف برق در زنجیره فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. آمار و ارقام مقادیر تولیدی در صنعت فلزات اساسی نیز بیانگر کاهش مقادیر تولید به میزان حدود ۳۰ درصد کم‌تر از میانگین تولید یک سال اخیر در این صنعت است.

صنایع فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی

در نهایت عملکرد دو صنعت دیگر یعنی صنعت فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل بهتر بوده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده