تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۳۵۱۳
سرویس خبر : محیط زیست
یادداشت مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

ایمنی؛ ضرورتی حیاتی و مسوولیتی همگانی

ایمنی؛ ضرورتی حیاتی و مسوولیتی همگانی
‌می‌متالز - سرمایه انسانی، به‌ویژه نیروی ماهر و متخصص، ارزشمندترین عنصر سازمان و مهم‌ترین عامل تحقق توسعه پایدار به شمار می‌آید و بدون تردید حفاظت از سلامت سرمایه انسانی و حراست از سرمایه‌های مالی و فراهم ساختن محیط کاری ایمن و سالم از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌های متعالی است که این رسالت خطیر به واحد ایمنی و آتش‌نشانی سپرده‌ شده است.

به گزارش می‌متالز، نقش واحد‌های ایمنی و آتش‌نشانی در توسعه صنعتی کشور نقشی کلیدی و حیاتی است و آتش‌نشانی در هر مجموعه با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا با آموزش و آگاهی‌بخشی و آمادگی برای انجام عملیات، در جهت ایمنی کارکنان و حفاظت از تجهیزات و سرمایه‌های انسانی گام بردارد.

مساله ایمنی و رعایت امنیت و سلامت جانی کارگران در دین اسلام نیز مورد تأکید قرارگرفته و رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با جامعه کارگران، همواره بر امنیت شغلی، رعایت ایمنی، سلامت و توانمندسازی کارکنان تأکید داشته‌اند.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکتی جهان‌تراز و مسوولیت‌پذیر، اندیشه متعالی خود را بر ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان و صیانت از نیروی انسانی استوار ساخته و دستورالعمل‌ها و برنامه‌های راهبردی متنوعی در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی دارد. این شرکت با تدوین برنامه پنج‌ساله ایمنی و همچنین تدوین طرح‌های واکنش در شرایط اضطراری و تدوین برنامه‌های مدیریت بحران، مدیریت ایمنی فرآیندها، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک‌ها، کنترل رفتار‌های ناایمن، ارزیابی ریسک‌های حریق، ه‌روزرسانی تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، مدیریت حوادث و ریسک‌های فرآیندی، انجام مطالعات و پروژه‌های ایمنی و آتش‌نشانی گام‌های بلندی در راستای ارتقای ایمنی برداشته است.

باعث افتخار است که این شرکت با اجرای برنامه‌های پنج‌ساله ایمنی اول، دوم و سوم خود موفق شد به‌عنوان سازمانی پیشرو، اولین گواهینامه بین‌المللی ISO ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ را در کشور کسب کند، ضمن اینکه با تلاش و جدیت مدیران و کارکنان فولاد مبارکه درزمینه رعایت موازین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، کمترین میزان شاخص تکرار حادثه در سال ۱۴۰۲ از سوی این مجموعه ثبت‌شده که این رقم بهترین عملکرد شرکت از ابتدای دوران ساخت تاکنون درزمینه شاخص عملکرد ایمنی و فراوانی حادثه بوده است.

علاوه بر این نقش فولاد مبارکه در بهبود ایمنی و کیفیت ایمنی منطقه، نقشی مؤثر، مداوم و انکارناپذیر بوده که همواره مورد تحسین واقع شده است. تعامل و همکاری فولاد مبارکه با شهر‌ها و شهرک‌های صنعتی منطقه و پشتیبانی از رویداد‌های محلی در راستای مسوولیت اجتماعی همواره در دستور کار شرکت قرار داشته است؛ بنابراین در عملیات‌های متعدد امداد و نجات شهری و جاده‌ای مصدومین، اطفای حریق و مقابله با خسارات ناشی از سیل، حضور سریع، مؤثر و نجات‌بخش داشته و از بروز حوادث و بحران‌های جبران‌ناپذیر در منطقه جلوگیری کرده است.

وقوع حادثه ریزش معدن در طبس در هفته گذشته، مصیبت بزرگی بود و ملت ایران را داغدار کرد، این حادثه و حوادثی از این دست، ضرورت اهمیت توجه به مقوله ایمنی را در شرکت‌های صنعتی و معدنی دوچندان می‌سازد و این خواسته، انتظاری منطقی است تا با رعایت دقیق اصول ایمنی و آتش‌نشانی، در آینده شاهد بروز این‌گونه حوادث و مرگ و مصدومیت هم‌وطنانمان نباشیم.

هفتم مهرماه در تاریخ ایران اسلامی به نام روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده و همه می‌دانیم که ایمنی، مسوولیتی جمعی و همگانی است که لازمه آن وجود زیرساخت‌های ایمنی پیشرفته و تجهیزات مدرن است. به‌طورقطع برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر و جان‌فشانی‌های همکاران واحد‌های ایمنی و آتش‌نشانی، بستر لازم برای انجام فعالیت ایمن را ایجاد و زمینه رشد و تعالی فولاد مبارکه را فراهم ساخته و تلاش‌های این عزیزان همکار، شایسته ستایش و قدردانی است.

محمدجواد براتی - مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده