تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۵۳۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال سنگ ایران مطرح کرد؛

عدم اجرای تعهدات ایمیدرو در تامین تجهیزات ایمنی معادن

عدم اجرای تعهدات ایمیدرو در تامین تجهیزات ایمنی معادن
‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه سازمان ایمیدرو با وجود تعهدات خود برای تامین تجهیزات ایمنی معادن اقدامی انجام نداده است، گفت: با توجه به شرایط می‌توان تایید کرد که وضعیت معادن زغال سنگ کرمان ۱۰۰ برابر وخیم‌تر از معدن طبس است.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران بیان کرد: معدن معدنجو طبس به عنوان یکی از بهترین معادن از لحاظ ایمنی بود که بر همین اساس، انتظار وقوع چنین حادثه‌ای را نداشتیم؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورتی که پیگیری‌ها برای بررسی ایمنی معادن صورت نگیرد، حوادث بدتری از معدن طبس رخ خواهد داد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران بیان کرد: ناگفته نماند که معدنجوی طبس، معدن بزرگی بود که حدود ۱۷۰۰ نفر پرسنل داشت و طبیعتا تعداد تلفات آن بیشتر خواهد بود، اما معادنی مانند معادن کرمان که ۲۰ تا ۳۰ نفر کارگر دارند، ۲ تا ۳ نفر تلفات خواهد داشت. از سوی دیگر، کار در معادن کرمان شرایط سخت‌تری نیز دارد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران در ادامه گفت: سازمان ایمیدرو علی‌رغم تعهدات خود برای تامین تجهیزات ایمنی معادن، اقداماتی همچون احداث پایگاه‌های امداد و نجات را در چند سال اخیر انجام نداده و تمام کار‌های مورد نیاز توسط معدنکاران صورت گرفته‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت که ایمیدرو و دولت در این راه سنگ‌اندازی کرده‌اند و هیچ مشکلی را نیز حل نکردند. از طرفی، تا چند سال پیش معادن زغال سنگ با توجه به شرایط سختی که دارند، از حقوق دولتی معاف بودند. با این وجود وزارت صمت در سال گذشته، حقوق دولتی معادن را بین ۷۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داد و این درحالی است که قیمت زغال سنگ در دو سال گذشته ثابت مانده است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: امروزه زغال را با قیمت ۳ برابر قیمت داخلی وارد می‌کنند، به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ میلیون دلار زغال سنگ وارد کشور شده است. این درحالی است که اگر نصف آن را به تولیدکنندگان داخلی بدهند، می‌توان علاوه بر تجهیزکردن معادن، به سایر مشکلات نیز پاسخ داد.

صمدی تصریح کرد: ناگفته نماند که معادن زغال سنگ، هر ۶ ماه یک‌بار از نظر ایمنی چک می‌شوند. در بحث ایمنی معادن یکسری قوانین کف داریم که اگر پروتکل‌ها را در آن محدوده رعایت نکنند، اخطار داده و پس از تکرار، آن را تعطیل می‌کنند.

منبع: اقتصاد معاصر

عناوین برگزیده