تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۳۹۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سه دستگاه معادن کشور را ناایمن می‌دانند

سه دستگاه معادن کشور را ناایمن می‌دانند
‌می‌متالز - وزیر کار گفت: ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در معادن کشور وجود دارد از نظر ما، سازمان استاندارد و وزارت صمت فاقد ایمنی است.

به گزارش می‌متالز، احمد میدری امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ارتباط با اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور مصوبه صدوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهارداشت: بحث بر سر این است که ما بعضی از مسائل را نمی‌توانیم حل کنیم و نوشتن آیین‌نامه هم مشکلی را حل نمی‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جان باختن معدن‌کاران طبس افزود: این جانباختگان، قربانیان نظام ناکارآمد بودن، این ناکارآمدی را نمی‌توان با نوشتن یک آیین نامه حل کرد.

وی بیان داشت: آیین‌نامه معادن هم بسیار خوب نوشته شده بود، اما امکان اجرای آن وجود ندارد. در بحث آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور هم به همین شکل است امکان اجرای آیین‌نامه وجود ندارد و اگر اجرا نشده به این دلیل است که ما تاکید کرده‌ایم که باید تمام تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی کشور باید استاندارد داشته باشد.

وی بیان داشت: از سال ۹۶ و بعد حادثه معدن یورت تاکنون ۴ وزیر تعاون مکاتبه کرده اند که این استاندارد‌ها تعریف شود. برای اینکه این موضوع تعریف شود دانش محدود است، آزمایشگاه‌های مرجع در این زمینه وجود ندارد و ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در معادن کشور وجود دارد از نظر ما، سازمان استاندارد و وزارت صمت فاقد ایمنی است.

میدری بیان داشت: اگر در آیین‌نامه بنویسم که باید استاندارد‌ها رعایت شود، اما رعایت نمی‌شود. به این دلیل که اقتصاد معدن کوچک است. شرکت‌هایی که باید در زمینه دانش فنی و سایر شرایطی که استاندارد را به‌ وجود آورند نداریم؛ لذا خیلی مسائل پیچیده است. 

وی بیان داشت: در یک هفته گذشته هم در جلسات مختلف بحث شده است که چگونه می‌توانیم از این دایره بسته خارج شویم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در مورد آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور مساله به همین شکل است اولا این سخت و زیان‌آور بودن به ضرر کارگر و کارفرما است و به لحاظ مالی هم هزینه‌های سنگینی برای سازمان تامین اجتماعی و دولت دارد.

میدری گفت: براساس برآوردی که در سازمان تامین اجتماعی انجام شده این‌بار مالی بردوش سازمان است بنابراین هر جایی که امکان دارد شرایط سخت و زیان‌آور مشاغل تغییر کند ما همکاری می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۸۵۰ هزار بازنشسته از محل مشاغل سخت و زیان‌آور داریم، بیان داشت: این تعداد رو به افزایش است.

اراده وزارت کار این است که کارگران کمتری در شرایط زیان و سخت کار کنند ما تنها امتیازی که می‌توانیم به کارگران ارائه کنیم بازنشسته کردن پیش از موعود است. اما سخت و زیان‌آور به این معناست که باید دستمزد آن تغییر کند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم باید تغییر کند. 

میدری افزود: برای مشاغل سخت و زیان آور باید طبقه‌بندی مشاغل انجام شود وگرنه مساله حل نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده