تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۳۷۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس نظام مهندسی معادن یزد:

استفاده از کارشناس «HSE» در معادن باید به قانون تبدیل شود

استفاده از کارشناس «HSE» در معادن باید به قانون تبدیل شود
‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان یزد با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل حتما باید مسوول فنی معدن دوره‌های «HSE» را گذرانده باشد، گفت: اجرای این دستورالعمل باید برای معدن‌کاران در مجلس مصوب و به قانون تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین کوهساری» در خصوص وضعیت ایمنی معادن استان یزد، گفت: یزد با توجه به اینکه دومین استان معدن‌خیز کشور به شمار می‌آید از لحاظ ایمنی وضعیت بسیار خوبی نسبت به سایر استان‌های معدن‌خیز کشور دارد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲ تنها دو حادثه منجر به فوت دو نفر از کارگران در معادن استان ثبت شد.

وی در خصوص جزئیات این حوادث، افزود: یکی از این حادثه‌ها به دلیل انحراف و سقوط لودر در مسیر شانه‌سازی معدن زغال سنگ چهارچشمه در حوالی شهرستان بهاباد رخ داد که منجر به فوت راننده لودر شد و دیگری در معدن سنگ آهن سورک در منطقه ندوشن بر اثر سقوط یک کارگر از دکل نصب آنتن ماهواره‌ای رخ داده است که هر دو این اتفاق خارج از محدوده کارگاهی و عملیات معدن بوده، اما به دلیل آن که در محدوده معدن بوده به عنوان حوادث معدنی ثبت شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان ادامه داد: همچنین در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ در استان تا به امروز دو مورد حادثه منجر به فوت ثبت شده است که یکی از حادثه‌ها در معدن سرب و روی مهدی آباد از توابع شهرستان مهریز به دلیل انحراف یکی از ماشین‌آلات معدن و در نهایت منجر به فوت کمک راننده تریلر رخ داد و حادثه دیگر در معدن اسمالون از توابع شهرستان هرات به دلیل برق گرفتی و در نهایت فوت یکی از کارگران ثبت شده است.

وی در خصوص ایمنی معادن استان نیز گفت: در کلیه معادنی که دارای حداکثر ۲۵ نفر کارگر هستند هم‌زمان مسوول ایمنی و مسوول معدن بر عهده یک نفر است، اما در معادن بالای ۲۵ کارگر یک نفر به عنوان مسوول ایمنی و یک نفر به عنوان مسوول بهداشت حرفه‌ای تعیین می‌شود.

کوهساری ادامه داد: مسوول ایمنی هر معدن به عنوان ناظر و کنترل‌کننده عملیات و انطباق دادن معدن با بند‌های مندرج در این آیین‌نامه و دیگر آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی می‌باشد و با حضور و بازرسی از معدن، توصیه‌ها و پیشنهاد‌های خود را جهت پیشگیری و رفع خطر تذکر داده و در صورت حساسیت موضوع آن را کتباً به مسوولین معدن گزارش می‌کند و در صورت تشخیص خطر حتمی برابر مقررات این آیین‌نامه تا رفع خطر نسبت به توقف عملیات در محل خطر اقدام می‌نماید.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان با اشاره به حادثه دلخراش معدن زغال سنگ طبس و ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان کارگران این معدن، در خصوص اقدامات لازم‌الاجرا برای پیشگیری از چنین حوادثی در معادن گفت: بر اساس دستورالعمل حتما باید مسوول فنی که در معدن معرفی می‌شود دوره‌های HSE که برگرفته از سه شاخه ایمنی، بهداشت، محیط زیست است را گذرانده باشد و این دستورالعمل زمانی فراگیر می‌شود که در صحن مجلس شورای اسلامی این دستورالعمل برای معدن‌کاران مصوب و به قانون تبدیل شده باشد.

وی در خصوص اهمیت این موضوع گفت: یک مهندس HSE وظیفه دارد که بر سه مشخصه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و حتی حفاظت فردی کارکنان مثل (کلاه ایمنی، لباس کار، کمربند ایمنی و سایر موارد ایمنی) نظارت داشته باشد؛ مهندس اچ اس‌ای می‌تواند در صورت عدم رعایت مشخصه‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست، فعالیت پیمانکاران را متوقف کند و در صورتی که پارامتر‌های یاد شده را رعایت نکردند مجوز شروع به کار را صادر نکند.

کوهساری در خصوص حادثه معدن زغال سنگ طبس گفت: اگر در معدن تخلیه گاز به شکل صحیح صورت می‌گرفت و نصب سنسور گازسنجی به درستی انجام شده بود قطعا چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.

این مسوول در پایان در خصوص امکانات و تجهیزات لازم مورد نیاز برای تسریع در روند امدادرسانی در مواقع بحران و وقوع حادثه در معادن نیز گفت: ادراه مدیریت بحران و تجهیزات بحران در مراکز استان‌ها مستقرند که لازم است به شهرستان‌هایی که معادن دارند منتقل شود و همچنین شهرستان‌هایی که دارای کارگاه‌های معدنی هستند و ریسک حادثه‌ای دارند مجهز به ستاد فرماندهی و مدیریت بحران باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده