تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۳۹۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی:

موضوع مشاغل سخت درباره متوفیان طبس مغفول نخواهد ماند/ ارائه تعهدات از ابتدای حادثه

موضوع مشاغل سخت درباره متوفیان طبس مغفول نخواهد ماند/ ارائه تعهدات از ابتدای حادثه
‌می‌متالز - مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: از لحظه وقوع حادثه و برحسب نوع جراحات وارده به بیمه شدگان معدن طبس، تعهدات قانونی ارائه شد و موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور نیز در خصوص کارگران متوفی در این معدن مغفول نخواهد ماند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رخشانی‌مقدم ضمن ابراز تاسف و تاثر از وقوع حادثه در معدن طبس که منجر به فوت و آسیب دیدن تعدادی از هموطنان شاغل در آن معدن شد، افزود: به منظور کاهش آلام خانواده این افراد از همان روز نخست وقوع حادثه ارائه خدمات قانونی سازمان تامین اجتماعی آغاز شد.

وی در پاسخ به این سوال که نقش و عملکرد تأمین اجتماعی در این حادثه چه بود و این سازمان چه کمک یا مساعدت‌های اداری و مالی به مصدومان یا فوتی‌ها داشت؟ تصریح کرد: به منظور حفظ و صیانت از حقوق افرادی که به سبب وقوع حوادث ناشی از کار دچار آسیب می‌شوند و با توجه به اهمیت ویژه این امر، مواد قانونی متعددی در قانون تامین اجتماعی نظیر بند‌های ۸، ۹، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷ ماده ۲ و مواد ۶۰، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴ و بند ۴ ماده ۸۰ به این مقوله اختصاص داده شده است.

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: به صورت کلی حادثه ناشی از کار به حوادثی اطلاق می‌شود که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد. به علاوه حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود.

در حادثه طبس تعهدات قانونی انجام شد

رخشانی‌مقدم ادامه داد: از لحظه وقوع حادثه و بر حسب نوع جراحات وارده به بیمه شده، تعهدات قانونی نظیر خدمات درمانی، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو، مستمری از کارافتادگی جزئی ناشی از کار، مستمری از کارافتادگی کلی ناشی از کار و مستمری فوت ناشی از کار ارائه می‌شود و در حادثه معدن طبس هم این خدمات ارائه شد.

درجه از کار افتادگی بیمه‌شده چگونه تعیین می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که درجه از کارافتادگی بیمه شده‌های حادثه ناشی از کار چگونه تعیین می‌شود، تاکید کرد: چنانچه درجه از کارافتادگی بیمه‌شده به سبب وقوع حادثه ناشی از کار بین ۱۰ تا ۳۳ درصد باشد استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهد داشت.

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی افزود: در صورتی که میزان از کارافتادگی فرد بین ۳۳ تا ۳۶ درصد باشد از کارافتاده جزئی شناخته می‌شود و در صورت از کارافتادگی به میزان از ۶۰ درصد و بیشتر از آن باشد از کارافتاده کلی می‌شود و حسب مورد از مستمری متعلقه بهره‌مند خواهد شد.

رخشانی‌مقدم گفت: در صورت فوت، افراد تحت کفالت وی (پدر، مادر، همسر و فرزندان) از مستمری بازماندگان برخوردار می‌شوند.

وی تاکید کرد: هچنین بیمه شده‌ای که بر اثر حادثه ناشی از کار دچار مصدومیت شده و یا فوت می‌شود، بدون درنظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت خدمات مزبور را خواهد داشت.

حمایت‌های بیمه‌ای در حوادث کار شامل چه مواردی است؟

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که اصولا در مباحث مربوط به حوادث کار بیمه به چه میزان می‌تواند کمک کننده باشد و حمایت‌های بیمه‌ای در این خصوص چیست؟، اظهار داشت: اصولا نقش و حمایت‌های بیمه‌ای در حوادث کاری از لحظه وقوع حادثه آغاز می‌شود و شامل ارائه خدمات درمانی به روش مستقیم و غیر مستقیم و تقبل هزینه‌های درمانی فرد آسیب دیده و پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و برقراری مستمری از کارافتادگی ناشی از کار و در صورت فوت بیمه شده، برقراری مستمری بازماندگان می‌شود.

موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور در خصوص کارگران معدن طبس مغفول نخواهد ماند

رخشانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که موضوع مشاغل سخت و زیان آور در این حادثه چگونه بوده و مزیت برخورداری از این نوع بیمه چگونه بود؟، توضیح داد: موضوع مشاغل سخت و زیان آور نیز در خصوص کارگران زحمت کش متوفی در این معدن مغفول نخواهد ماند و به عبارتی فوت کارگر واجد شرایط بهره‌مندی از مزایای مستمری بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور قبل از تقاضای بازنشستگی سلب کننده حق مکتسب قانونی وی نیست و مستمری بازماندگان نیز بر مبنای حقوق بازنشستگی کارگر موصوف، محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو پس از تطبیق مشاغل مورد تایید کمیته استانی مشاغل سخت و زیان آور و با در نظر داشتن سوابق بیمه پردازی و سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور، در صورت احراز شرایط بازنشستگی وفق قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون و یا استفساریه ذیل آن در تاریخ فوت، سنوات ارفاقی مربوطه برای این افراد در محاسبه مستمری آنان منظور می‌شود.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ «معدنجو» طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفت و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

بلافاصله بعد از وقوع حادثه، عملیات امداد و نجات شروع شد و وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه حادثه دیده حضور یافتند.

عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه - چهارم مهرماه - ادامه یافت و در مجموع پیکر‌های ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که یکی از مصدومان پس از مرگ مغزی با رضایت خانواده برای اهدای عضو به یزد منتقل شد و شمار جانباختگان به ۵۰ نفر رسید.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده