تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۳۹۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ماجرای بی‌خبری علی‌آبادی از واردات زغال‌ سنگ + فیلم

ماجرای بی‌خبری علی‌آبادی از واردات زغال‌ سنگ + فیلم
‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اعلام اینکه سالانه ۸۰۰ میلیون دلار زغال‌سنگ وارد می‌شود ولی وزارت صمت علی‌رغم نامه‌نگاری متعدد ۲۰ میلیون دلار ارز برای تجهیزات معدن نداد، گفت: وزیر وقت صمت حتی نمی‌دانست ما واردات زغال‌ سنگ داریم.

به گزارش می‌متالز، ۳۱ شهریورماه امسال یازدهمین حادثه معدنی در کشور اتفاق افتاد و انفجار معدن زغال‌ سنگ طبس در استان خراسان جنوبی موجب کشته شدن ۵۲ نفر و مجروحیت بیش از ۲۰ نفر شد. در گزارشات اولیه دلیل این حادثه نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی عنوان شده است، اما بررسی دقیق این حادثه به کمیته ویژه‌ای متشکل از مسئولان قضایی و وزارت صمت محول شده است تا در اسرع وقت دلیل این حادثه را اعلام کنند.

در طول یک دهه اخیر حادثه‌های مختلفی در معادن زغال‌سنگ به وجود آمده که جان بسیاری از کارگران را گرفته است. به‌اعتقاد فعالان معدنی از مهم‌ترین چالش‌های معادن زغال‌ سنگ ایمنی پایین معادن، عدم به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در بهره‌برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال‌ سنگ با کیفیت قابل‌قبول و ویژگی‌های زمین‌شناسی معادن زغال‌ سنگ ایران است که مشکلات زیادی را برای معدن‌کاران زغال‌ سنگ و مصرف‌کنندگان این محصول ایجاد کرده است.

صمدی دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران به چالش‌های معدنکاران زغال‌سنگ در نبود ابتدایی‌ترین تجهیزات اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته نامه‌های متعددی برای رفع مشکلات ارزی با وزارت صمت داشته‌ایم، اما متأسفانه به نتیجه نرسیدیم و معادن از نبود تجهیزات رنج می‌برند.

وی با اعلام اینکه "در یک نامه که مهرماه سال گذشته به وزیر صمت نوشتیم، مشکلات ارزی را که ایمنی معادن را تهدید می‌کند، عنوان کردیم. "، گفت: در نامه گفتیم جلسه ویژه‌ای برای تأمین ارز موردنیاز واردات تجهیزات معادن زغال‌ سنگ برگزار شود تا همان گونه که سالانه ۸۰۰ میلیون دلار با مجوز آن وزارتخانه صرف واردات زغال‌ سنگ شده است کمتر از ۲۰ میلیون دلار صرف واردات اضطراری تجهیزات معادن زغال‌ سنگ شود تا بتوان تولید و ایمنی حداقل را در معادن حفظ کرد.

صمدی تصریح کرد: ۲۰ میلیون دلار را برای واردات ابتدایی‌ترین تجهیزات می‌خواستیم ولی در نهایت با گذشت یک سال هنوز به ما تخصیص پیدا نکرده است.

وی گفت: جالب اینجاست بعد از این نامه وزیر صمت به معاون معدنی خود نامه نوشت و اعلام کرد: آیا ما به زغال‌ سنگ اجازه ورود می‌دهیم؟ علت چیست؟ یعنی حتی نمی‌دانست ۸۰۰ میلیون دلار واردات داریم.


منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده