تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۱۲۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقشه جدید چینی‌ها برای بازار زغال سنگ

نقشه جدید چینی‌ها برای بازار زغال سنگ
‌می‌متالز - تقاضا برای زغال‌ سنگ در چین با هدف تولید برق افزایش یافته‌است. آسیا و اقیانوسیه نزدیک به ۸۳ درصد از زغال سنگ جهان را مصرف می‌کنند با این حال داده‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها در حال ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با ظرفیت بیش از دو برابر کل نیروگاه‌های خورشیدی و بادی جهان هستند.

به گزارش می‌متالز، داده‌ها از رشد تقاضا برای زغال سنگ در بازار‌های جهانی خبر می‌دهد. سال ۲۰۲۰ همزمان با آغاز دوره خشکسالی در تعدادی از استان‌های چین تقاضا برای زغال سنگ افزایش یافت تا قیمت هر تن زغال سنگ از محدوده کمتر از ۶۰ دلار تا کانال ۲۴۰ دلار افزایش پیدا کند. صنایع چینی برای تأمین برق مورد نیاز خود دست به دامان زغال سنگ شدند. اگرچه رویترز در گزارشی مدعی شد سایر کشور‌های جهان مانند انگلیس نیز به روش‌های قدیمی تولید برق از زغال سنگ متوسل شده‌اند.

قیمت زغال سنگ در یک اوج‌گیری بی‌سابقه در اواسط سال ۲۰۲۲ به بیش از ۴۴۰ دلار در هر تن رسید ولی با دخالت دولت چین و افزایش شدید تولیدات، زغال سنگ تا ۱۲۰ دلار کاهشی شد و در معاملات هفته گذشته نیز با قیمت ۱۴۳ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

نقشه جدید چینی‌ها برای بازار زغال سنگ

جدیدترین گزارش‌ها از افزایش تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد. واردات زغال سنگ دریایی چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته‌است. آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی کرد استفاده از زغال سنگ برای تولید برق همچنان افزایشی باشد. گزارش‌های محلی نشان می‌دهد ۶۵ درصد از برق برخی از استان‌های چین طی ماه ژوئن از طریق زغال سنگ تولید شده‌است. در نتیجه دولت چین در تلاش است با مداخله در بازار زغال سنگ از افزایش قیمت احتمالی آن جلوگیری کند. جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ در جهان بودند.

نقشه جدید چینی‌ها برای بازار زغال سنگ

به طور کلی ۸۳ درصد زغال سنگ در آسیا و اقیانوسیه مصرف می‌شود و چین با اختلاف بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ در جهان است. چینی‌ها منابع بزرگی از زغال سنگ دارند ولی در طول ۲ سال گذشته با هدف کنترل قیمت‌ها فرآیند واردات زغال سنگ را تسهیل کرده‌اند. آسیا و اقیانوسیه پس از چین در رتبه دوم قرار می‌گیرند. کشور‌های آسیایی به خصوص در جنوب شرق در ماه‌های گذشته از خریداران بزرگ زغال سنگ بودند و پیش‌بینی می‌شود تقاضای آنها برای زغال سنگ افزایش پیدا کند. آمریکا در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

مصرف عمده زغال سنگ در چین و اقیانوسیه با هدف تولید برق است ولی داده‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها در تلاش برای جایگزینی زغال سنگ با انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. منابع جدید تولید انرژی خورشیدی و بادی چین ۴ برابر آمریکا و ۳۴ برابر بریتانیا هستند.

نقشه جدید چینی‌ها برای بازار زغال سنگ

ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی جدید چین که در حال ساخته شدن هستند و در سال‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسند دو برابر بیشتر از مجموع این نیروگاه‌ها در تمام نقاط جهان است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ در جهان، به زودی تقاضا را تا سطح چشم‌گیری کاهش دهد تا شاید زغال سنگ دوباره به کانال کمتر از ۶۰ دلار به ازای هر تن بازگردد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده