تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۴۰۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بحران جدی کمبود مس در انتظار شرکت‌های معدنی

بحران جدی کمبود مس در انتظار شرکت‌های معدنی
‌می‌متالز - مطالعه اخیر مؤسسه اس‌اندپی گلوبال نشان می‌دهد مجموع ذخیره فعلی مس در ۲۳۹ معدن مهم جهان معادل ۵۰۰هزار تن است و کشف معادن جدید مس در آینده نزدیک دشوار خواهد شد. در نتیجه شرکت‌های فعال در حوزه استخراج و تولید مس در طول سال‌های آتی با بحران جدی کمبود مس مواجه می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های معدنی فعال در حوزه استخراج و تولید مس در طول سال‌های آتی با بحران جدی کمبود مس مواجه خواهند شد. بر اساس نتایج مطالعه اخیر مؤسسه اس‌اندپی گلوبال (S&P Global) کشف معادن جدید مس در آینده نزدیک دشوار خواهد شد و مس در شمار فلزات کمیاب قرار می‌گیرد. در واقع شرکت‌های معدنی در طول دهه گذشته به سختی قادر به کشف معادن مس در دنیا بوده‌اند و اکنون مس تولیدی در سطح جهان از معادن قدیمی استخراج می‌شود. از طرفی رشد قیمت‌ها در بازار فلزات در طول سال ۲۰۲۴ منجر به افزایش بهره‌برداری از معادن مس در سراسر جهان شده است. آمار منتشر شده از سوی مؤسسه اس‌اندپی گلوبال نشان می‌دهد حجم کل تولید مس در سال جاری نسبت به سال گذشته چهار درصد معادل ۶۱ میلیون تن رشد پیدا کرده که سهم ۷۰ درصد معادل ۴۳ میلیون تنی از رشد تولید مس در سال جاری به معادن کشف شده در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ اختصاص دارد. طبق اطلاعات منتشر شده توسط مؤسسه اس‌اندپی گلوبال ۲۳۹ معدن مهم مس در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ در جهان کشف شده است که دارای ۱.۳۱۵ میلیارد تن مس بودند. در مقابل مجموع ذخیره فعلی مس این معادل ۵۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که بیانگر افت چشمگیر ذخایر مس در سطح دنیا است. علاوه بر این تنها ۱۴ مورد از ۲۳۹ معدن مهم مس به اکتشافات دهه گذشته اختصاص دارد که حجم مس این ۱۴ معدن فقط ۴۶.۲ میلیون تن یا ۳.۵ درصد از کل مس در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. چهار مورد از این ۱۴ معدن مس نیز در طول پنج سال گذشته یعنی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ کشف شده و کل ذخیره مس آن به حوالی ۴.۲ میلیون تن می‌رسد. از این رو این ارقام از روند نزولی ذخایر مس و کشف معادن بزرگ در دهه گذشته حکایت می‌کند.

بحران جدی کمبود مس در انتظار شرکت‌های معدنی

سهام مناطق مختلف در کشف معادن مس

طبق گزارش‌های مؤسسه اس‌اندپی گلوبال آمریکای لاتین با کشف بیشترین معادن مس به شکارگاه مس در جهان معروف است و ۵۵.۶ درصد معادل ۷۳۰.۹ میلیون تن از مس کشف شده در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ به آمریکا لاتین تعلق دارد. از این میزان حدود ۵۷۳.۹ میلیون تن مس به اکتشافات معدنی دو منطقه شیلی و پرو اختصاص یافته و مطابق جدول فوق سه اکتشاف برتر معدن مس از آن شیلی و پرو است. سپس باید به آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد که با کشف ۲۱ درصد مس کشف شده جهانی طی این دوره زمانی در رتبه دوم قرار می‌گیرند. ایالات متحده و کانادا نیز در مجموع با ۱۰ درصد مس کشف شده در رتبه سوم لیست این مؤسسه جای دارند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده