تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۴۲۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
BHP هشدار می‌دهد که رشد هوش مصنوعی کمبود مس را وخیم‌تر می‌کند

آینده نامعلوم مس

آینده نامعلوم مس
‌می‌متالز - بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان انتظار دارد تقاضای جهانی برای فلز قرمز تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود ظهور مراکز داده و هوش مصنوعی، که نیاز به محاسبات انرژی‌بر بیشتری دارد، تقاضای جهانی مس را افزایش دهد. به گزارش فایننشال تایمز، معدنچی BHP هشدار داده است که رشد هوش مصنوعی کمبود قریب الوقوع مس را تشدید می‌کند، فلزی که برای انتقال انرژی پاک حیاتی است.

به گزارش می‌متالز، واندیتا پانت، مدیر مالی BHP به فایننشال تایمز گفت: ظهور مراکز داده و هوش مصنوعی، که نیاز به محاسبات پر انرژی بیشتری دارد، می‌تواند تقاضای جهانی مس را تا سال ۲۰۵۰ تا ۳.۴ میلیون تن در سال افزایش دهد.

او گفت: «امروزه تقاضای مس مراکز داده کمتر از ۱ درصد است، اما انتظار می‌رود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۶ تا ۷ درصد برسد.» مس زیادی در مراکز داده وجود دارد.

BHP، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان از نظر ارزش بازار، انتظار دارد تقاضای جهانی مس تا سال ۲۰۵۰ به ۵۲.۵ میلیون تن در سال افزایش یابد که در مقایسه با ۳۰.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، افزایش ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی در حال تغییر شکل سیستم‌های انرژی و همچنین تقاضا برای کالا‌ها در سراسر جهان است.

انتظار کمبود مس، مسابقه‌ای را برای تضمین دسترسی به معادن، از جمله پیشنهاد ناموفق ۳۹ میلیارد پوندی BHP برای آنگلو امریکن در فهرست لندن در اوایل سال جاری به راه انداخته است.

در ماه ژوئیه، BHP، همراه با لاندین ماینینگ کانادا، ۳ میلیارد دلار برای خرید شرکت اکتشاف فیلو، که دارایی‌های آن شامل چشم‌انداز مس است، پرداخت کردند.

مس در طیف وسیعی از صنایع و محصولات مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خالص صفر، از جمله کابل‌های برق، وسایل نقلیه الکتریکی و مزارع خورشیدی استفاده می‌شود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که در میان مدت و بلندمدت، کسری جهانی مس کاهش یابد.

انتظار می‌رود مراکز داده در تغییر برنامه‌های هوش مصنوعی که از تراشه‌های انرژی بر بیشتری استفاده می‌کنند و نیاز به انرژی را افزایش می‌دهند، این کمبود را تشدید کنند.

کالین همیلتون، تحلیلگر کالا در بازار‌های سرمایه BMO می‌گوید: «مراکز داده به تدریج کمتر فشرده می‌شوند، اما ارائه الکتریسیته به آنها، مستلزم مصرف مس است. مس نه تنها برای تامین برق مراکز داده بلکه در سیستم‌های خنک کننده و برای اتصال پردازنده‌ها در مرکز استفاده می‌شود.»

با این حال، دیگران هشدار می‌دهند که پیش‌بینی‌های بلند مدت برای مس در مراکز داده بسیار نامشخص است.

یکی از تحلیلگران گفت: «ما در تلاش هستیم آینده بازاری را پیش بینی کنیم که واقعاً اطلاعات زیادی درباره آن نداریم. ما در طلوع هوش مصنوعی هستیم، بنابراین جهان در سال ۲۰۵۰ چقدر از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد؟ ما هیچ ایده‌ای نداریم.» تقاضای ضعیف در چین بر قیمت مس در سال جاری تاثیر گذاشته است که در حدود ۹۲۰۷ دلار در هر تن معامله می‌شود که ۱۵درصد کمتر از اوج قیمت مس در ماه مه است.

بازار مس امسال به دلیل تقاضای ضعیف، مازاد است و طبق پیش‌بینی‌های BHP، این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، قبل از اینکه تا پایان این دهه معکوس شود.

این شرکت در ماه اوت هشدار داد که افزایش تقاضا برای مس «در یک سوم پایانی دهه ۲۰۲۰» می‌تواند منجر به یک رژیم قیمت‌گذاری «بالا» شود؛ زیرا تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده