تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۴۳۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید تختال‌های بدون عیب فولاد مبارکه از ۹۶ درصد گذشت

تولید تختال‌های بدون عیب فولاد مبارکه از ۹۶ درصد گذشت
‌می‌متالز - در شهریورماه سال جاری رکورد تختال‌های بدون عیب ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه از ۹۶ درصد گذشت.

به گزارش می‌متالز، در شهریورماه سال جاری رکورد تختال‌های بدون عیب ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه از ۹۶ درصد گذشت. در پی کسب این موفقیت، جمعی از رؤسای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم علل و چگونگی کسب این موفقیت را تشریح کردند.

محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در این زمینه اظهار کرد: با تلاش قابل‌تقدیر کارکنان ناحیه فولادسازی، علی‌الخصوص همکاران توانمند تولید و تعمیرات ریخته‌گری مداوم و دفاتر فنی مربوطه و واحد‌های پشتیبانی‌کننده، درصد تولید تختال بدون عیب در شهریورماه به ۹۶.۰۵ درصد افزایش یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه واحد کنترل کیفی در واقع نماینده مشتری درون سازمان است، اطلاع‌رسانی سریع و دقیق عیوب تختال‌ها به‌صورت آنلاین و برخط توسط کارکنان سخت‌کوش واحد کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به کارکنان تولید شرایطی فراهم کرد تا همکاران تولید و تعمیرات ریخته‌گری اقدامات اصلاحی لازم را در کمترین زمان ممکن انجام دهند و از تولید تختال‌های معیوب تا حد امکان جلوگیری کنند.

محمدعلی رحیمی، رئیس تعمیرات ریخته‌گری مدول B فولاد مبارکه نیز در این زمینه گفت: شرط لازم جهت تولید محصول با کیفیت، داشتن تجهیزات سالم با تنظیمات صحیح و پایدار است تا تیم تولید ریخته‌گری مداوم با به‌کارگیری درست آنها بتواند فرآیند انجماد تختال را طبق دستورالعمل‌های توصیه‌شده اجرا کند.

وی ادامه داد: در زنجیره فرآیند ماشین ریخته‌گری مداوم، به‌دلیل شاخص‌های کنترلی متعدد و قطعاتی مختلفی که شاخص‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تنها پایش، بازرسی و کنترل مستمر و تعمیرات به‌موقع می‌تواند مجموعه تجهیزات را به‌طور هماهنگ جهت تولید کیفی آماده‌سازی کند.

رئیس تعمیرات ریخته‌گری مدول B فولاد مبارکه افزود: تیم تعمیرات ریخته‌گری به‌خوبی توانسته با ارتقای فرهنگ کاری و استفاده از فرصت‌های کمبود انرژی در تابستان، با اجرای تعمیرات کیفی که حاصل همکاری واحد‌های پشتیبانی بوده است، همواره شرایط ماشین‌ها را بهبود دهد و رکورد کیفی بی‌سابقه‌ای در شهریورماه رقم بزند.

مهدی کریمی، رئیس تعمیرات مدول A ریخته‌گری فولاد مبارکه هم در این خصوص اظهار کرد: در راستای دست‌یابی به اهداف کیفی و تولید اقتصادی در واحد ریخته‌گری مداوم، یکی از مهم‌ترین موارد بهبود کیفیت تختال‌های تولیدی و مطابق با نیاز مشتریان است. این امر مستلزم انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری دقیق و با کیفیت و همچنین انجام مستمر اقدامات کنترلی، بازرسی‌ها و نظارت بر عملکرد صحیح کلیه تجهیزات است. به فضل الهی و با پیگیری‌های شبانه‌روزی صورت‌ گرفته و همکاری و همدلی کلیه تیم‌ها، رصد کامل تجهیزات و انجام به‌موقع فعالیت‌های موردنیاز، تجهیزات در وضعیت بهینه قرار گرفته است و با بهره‌برداری صحیح از آنها موفق به ثبت رکورد کیفیت تختال شدیم.

همچنین محمد فخری، رئیس تولید ریخته‌گری فولاد مبارکه در این ارتباط گفت: تداوم کسب نتایج مطلوب کیفی در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نشانه عزم راسخ و توانمندی کارکنان زحمت‌کش و دلسوز این ناحیه است که بع موازات افزایش ظرفیت‌های کمّی تولید و گسترش سبد محصولات، همواره به افزایش کیفیت محصولات تولیدی ناحیه نیز می‌اندیشند و کاهش درصد عیوب تختال از ابتدای امسال خود گواهی بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: در ماه گذشته باز هم رکورد چشمگیری در کیفیت تختال‌های تولیدی به دست توانمند کارکنان واحد ریخته‌گری مداوم رقم خورد و درصد عیوب تختال به ۳.۹۵ رسید. دست‌یابی به این رکورد حاصل زحمات کلیه تیم‌ها اعم از تولید، تعمیرات، واحد‌های جنبی و دفاتر فنی بوده است. گفتنی است آخرین رکورد عیوب ماهانه ۴.۳۴ درصد بوده است که در سال‌های قبل به دست آمده بود.

وی گفت: در ۶ ماهه اول امسال درصد عیوب تختال کلی واحد ۴.۴۴ بوده که در مدت مشابه پارسال این عدد بالغ‌بر ۶.۵ درصد ثبت شده است.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نیز اظهار کرد: از اهداف کلان فولاد مبارکه تولید حداکثری با حداقل ضایعات است. در این راستا در کنار کسب رکورد‌های متعدد کمّی، واحد ریخته‌گری مداوم با همراهی دیگر واحد‌های پشتیبان، کاهش عیوب تختال را هدف‌گذاری کرده و طی سال‌های گذشته روند افزایش کیفیت تختال را شاهد بوده‌ایم. این مهم با تدبیر، پیگیری‌های شبانه‌روزی، عزم و اراده همکاران و با انجام بهبود‌های مستمر بر روی تجهیزات ماشین‌های ریخته‌گری و همچنین اصلاح و بهینه‌سازی دستورالعمل‌های کاری و بازرسی‌های مداوم حاصل شده است.

مجتبی افشاری، رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری فولاد مبارکه اظهار کرد: در سال جهش تولید و پیرو اهداف تعریف‌شده فولاد مبارکه در زمینه افزایش کیفیت محصولات تولیدی و پیگیری‌ها و حمایت‌های صورت‌ گرفته از سوی مجموعه مدیریت ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، کارکنان واحد تعمیرگاه ریخته‌گری که محل آماده‌سازی سگمنت‌ها و قالب‌های ماشین‌های ریخته‌گری است، ضمن تعریف پروژه‌های متعدد و انجام فعالیت‌های مؤثر تعمیراتی بر روی قالب‌ها و سگمنت‌ها و افزایش دقت تنظیم و آماده‌سازی سگمنت‌ها نقشی تعیین‌کننده و مستقیم در افزایش کیفیت محصولات تولیدی و کاهش عیوب محصولات ایفا کرده‌اند.

همچنین محمود عقیلی، کارشناس فرآیند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه اظهار کرد: یکی از عوامی که در افزایش سودآوری شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت جهان‌تراز نقش دارد، کاهش ضایعات، میزان عیوب محصولات تولیدی و دوباره‌کاری‌هاست. تولید محصولات با کمترین عیب ممکن میسر نمی‌گردد، مگر در سایه بهره‌برداری صحیح و حداکثری از ظرفیت‌ها و آماده‌به‌کاری تجهیزات با تعمیرات به‌موقع و مناسب.

وی اضافه کرد: دست‌یابی به این رکورد قابل‌تقدیر مرهون تلاش جمعی کارکنان آن است که شایسته قدردانی است و امید است ضمن حفظ و پایداری این‌گونه رکوردها، در آینده شاهد رکورد‌های بهتری در این زمینه باشیم.

روح‌الله بیرانوند، رئیس تعمیرات مدول C ریخته‌گری فولاد مبارکه اظهار کرد: کسب نتایج کیفی مطلوب در واحد ریخته‌گری مداوم، مستلزم کار تیمی و بررسی‌های دقیق مهندسی است. بدین منظور از سال گذشته تیم‌های کارشناسی تولید و تعمیرات و دفاتر فنی تولید و تعمیرات به همراه پیمانکاران در جلسات متعدد اقدام به بررسی منشأ و علل عیوب ریخته‌گری نمود و آنالیز‌های زیادی در این زمینه انجام شد. سپس مطابق با نتایج بررسی‌ها، اقدامات و راهکار‌های اصلاحی مشخص گردید. در ادامه، اقدامات اصلاحی موردنظر در قالب تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده با حمایت مدیریتی بسیار خوب و با همکاری تیم‌های مختلف از جمله تعمیرات PM و اضطراری ماشین شماره ۵، دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری، تعمیرگاه مرکزی، تعمیرات مرکزی، پیمانکاران محلی و مرکزی، واحد حمل‌ونقل و حمایت خوب همکاران خرید و سایر واحد‌های پشتیبانی به نحو بسیار مطلوبی اجرا و عملیاتی شد و در نهایت این تلاش گروهی و کار تیمی در شهریورماه با کسب رکورد کیفی به بار نشست. بدیهی است این روند عیب‌یابی و اقدام اصلاحی یک مسیر پویا و ادامه‌دار است که به‌طور دائم توسط تیم‌های کارشناسی و تیم‌های اجرایی انجام می‌گیرد و هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. ازاین‌رو به‌طور پیوسته در آینده شاهد تکرار این نتایج ارزشمند در ریخته‌گری مداوم خواهیم بود.

محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، در خاتمه کسب این موفقیت را به مدیریت و کارکنان سازمان و همه ذی‌نفعان شرکت تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد روند بهبود سطح کیفی و تولید تختال‌های بدون عیب در این ناحیه روند روبه‌رشد خود را حفظ کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده