تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۴۵۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیمی از قطعات ماشین‌آلات سنگین در کشور داخلی‌سازی شده است

نیمی از قطعات ماشین‌آلات سنگین در کشور داخلی‌سازی شده است
‌می‌متالز - مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت گفت: ۲۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی فعالیت دارند که توانسته‌اند نیمی از قطعات ماشین‌آلات این حوزه را داخلی‌سازی کنند.

به گزارش می‌متالز، ابوذر جمشیدوند مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت گفت: در حوزه تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی شامل بیل، لودر، گریدر و انواع دامپتراک شاهد رشد بسیار خوبی بودیم.

وی افزود: در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی تعداد ۲۰ شرکت بخش خصوصی وجود دارند که زیرساخت‌های خوبی را فراهم کرده‌اند طوری که عمق ساخت داخل را افزایش داده‌اند به غیر از موتور، گیربکس و برخی موارد که در کشور ساخته نمی‌شوند.

جمشیدوند ادامه داد: در دنیا روال تولید ماشین‌آلات به این صورت است که همه کشور‌ها تمام قطعات ماشین‌آلات را خودشان نمی‌سازند؛ به طور مثال در حوزه گیربکس ماشین‌آلات سنگین همانند بیل و لودر را چند شرکت مطرح می‌سازند و سایر کشور‌ها هم قطعات مورد نیاز خود را از آنها تهیه می‌کنند.

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت گفت: در ابعاد کلی به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰ درصد از قطعات ماشین‌آلات سنگین در داخل کشور تولید می‌شوند و از طرفی زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در داخل کشور بازار بسیار مناسبی برای خرید ماشین آلات معدنی و راهسازی به وجود آمده و باید توجه کنیم تا زنجیره تأمین ماشین‌آلات تولید داخل ایجاد شود بخاطر اینکه بتوانیم خدمات پس از فروش و تأمین قطعات را ارائه دهیم.

جمشیدوند ادامه داد: در چند سال اخیر خیلی از خطوط تولید ماشین‌آلات معدنی را ایجاد کرده‌ایم و به دنبال این امر هستیم که سبد توسعه ماشین‌آلات را به سمت تولید ماشین‌آلات سنگین‌تر ببریم تا بتوانیم نیاز حوزه معدن را به ماشین‌آلات فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات سنگین وزارت صمت گفت: طبیعتاً آن چیزی را که توان تولید در داخل کشور ندارد از طریق واردات تأمین می‌کنیم و از نظر واردات ماشین‌آلات هم رشد خوبی داشته‌ایم یعنی با وارد کردن ماشین‌آلات معدنی، نیاز این حوزه رفع شود.

وی اظهار کرد: سیاست کلی نظام بر این است که از تولید داخل حمایت کنیم و نباید حمایت ما از تولیدات داخل به سمتی برود که رقابت‌پذیری در کشور حذف شود؛ یکی از موضوعات مهم، پرداختن به تعرفه‌هاست که به صورت معقول ایجاد شود تا رقابت در میان شرکت‌های داخلی به وجود بیاید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده