تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۴۶۶۵
سرویس خبر : انرژی

تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در افق ۲۰ ساله امکان‌پذیر است

تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در افق ۲۰ ساله امکان‌پذیر است
‌می‌متالز - سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح میزان پیشرفت برنامه تولید برق هسته‌ای در برنامه ۵ سال نخست از برنامه ۲۰ ساله، گفت: اگرچه اکنون صرفا در سال اول از برنامه هفتم توسعه هستیم و براساس تکلیف مندرج در این قانون ما تا پایان برنامه باید ۳ هزار مگاوات برق تولید کنیم، با این وجود اکنون یک‌هزار مگاوات برق تولید می‌شود و تامین ۲ هزار مگاوات دیگر هم قابل تحقق است.

به گزارش می‌متالز، بهروز کمالوندی به آخرین اقدامات انجام شده برای تولید برق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اکنون دو نیروگاه هسته‌ای در بوشهر در حال ساخت داریم و یک نیروگاه هسته‌ای دیگر نیز هم اکنون فعال است، ضمن آنکه مطابق برنامه‌های بالادستی باید تا ۲۰ سال آینده، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید شود که چیزی حدود ۲۰ برابر ظرفیت فعلی نیروگاه بوشهر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: طبق تقسیم‌بندی انجام شده ساخت ۴ نیروگاه، هزار و ۲۵۰ مگاواتی در استان بوشهر و ۴ نیروگاه دیگر با همین ظرفیت در مکران، همچنین نیروگاه‌های دیگری با ظرفیت ۲ هزار مگاوات در استان گلستان پیش‌بینی شده است، همچنین اکنون ۲ هزار مگاوات در حال اضافه شدن به یک هزار مگاوات تولید شده در استان بوشهر است که در جمع ۲۰ هزار مگاوات طی برنامه ۲۰ سال کشور برق هسته‌ای تولید خواهد شد.

وی به میزان پیشرفت کار ساخت نیروگاه‌های مذکور و تولید میزان برق گفته شده اشاره کرد و گفت: نیروگاه اول که در حال کار است و بخش مهمی از نیاز کشور در دوره‌های گرمایی و سرمایی اوج مصرف را تامین می‌کند و کار بتن‌ریزی نیروگاه‌های دوم و سوم نیز انجام شده، باید در نظر گرفت که بعد از انجام مطالعات و پایان انتخاب محل احداث رسیدن به مرحله بتن‌ریزی حدود ۳ سال زمان می‌برد، بنایراین وقتی می‌‎گویم؛ بتن‌ریزی انجام شده یا در حال انجام است یعنی کار چند سال جلو رفته است.

کمالوندی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴ هزار نفر در پروژه واحد‌های دو و سه بوشهر مشغول کار هستند، مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود؛ نیروگاه دوم حدود ۴ سال دیگر روی خط بیاید و به فاصله ۲ سال بعد از آن نیروگاه سوم در استان بوشهر روی خط قرار بگیرد، البته مطالعات دیگر نیروگاه‌ها نیز انجام شده، البته در همه جای دنیا مطالعات ساخت یک نیروگاه ابعاد مختلف و بسیاری همچون مسائل مرتبط به زمین‌شناسی، محیط زیست، انتخاب ساختگاه و ... دارد که گاهی تا ۵ سال هم طول می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه یکی از موانع مهم برای ادامه این مسیر است، توضیح داد: با این وجود ظرفیت‌ها و ساز و کار‌های پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، فضا را برای استفاده از فایناس داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح میزان پیشرفت برنامه تولید برق در ۵ سال نخست از برنامه ۲۰ ساله، گفت: اگرچه اکنون در سال اول از برنامه هفتم توسعه هستیم و براساس تکلیف مندرج در این قانون ما تا پایان برنامه باید ۳ هزار مگاوات برق تولید کنیم، اما با توجه به اینکه اکنون هزار مگاوات تولید می‌شود تحقق دو هزار مگاوات باقیمانده تا پایان برنامه هفتم قابل تحقق به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده