به گزارش میمتالز، در سالهای اخیر هشدارها درباره مشکلات تأمین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی و افزایش نارضایتی مردم، بیشتر شده است. ورود خودروهای چینی با تنوع بالا و تولید کم به بازار ایران، اکنون چالش تأمین قطعات یدکی آنها را به یک دغدغه جدی برای مصرفکنندگان و مسالهای نگرانکننده برای مسئولان و کارشناسان خودرو تبدیل کرده است.
در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شدهاند؛ و متأسفانه شرکتهای فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور میشوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونههای ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.
بررسیها نشان میدهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آنها مربوط میشود. از نیاز به چراغها و قفل دربها گرفته تا براکتهای سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیمکشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند. حتی نمایندگیهایی که این خودروها را وارد بازار کردهاند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آنها ندارند.
البته وابستگی به واردات قطعات از خارج کشور، قیمت آنها را به نوسانات دلار گره زده و همین مساله نیز موجب افزایش نارضایتی و عدم اطمینان مصرفکنندگان شده است. با این شرایط، اگر تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو افزایش یابد، چالشهای مربوط به تأمین قطعات یدکی نیز پیچیدهتر خواهد شد. چراکه به دلیل تحریمها، امکان خرید این خودروها از تولیدکننده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه میشود و نه تأمین قطعات بهدرستی صورت میگیرد.
نیکآئین رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران با انتقاد از بیتوجهی به وضعیت بازار قطعات و لوازم یدکی خودروها، بر این نکته تأکید میکند که تأمین قطعات خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، به یکی از چالشهای اصلی صنعت لوازم یدکی خودرو تبدیل شده است. عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این قطعات از دلایل عمده این چالشها به شمار میروند.
وی با اشاره به اینکه مشکل عمده خودروهای چینی به گیربکس آنها اختصاص دارد، افزود: برخی از این خودروها در زمان ترافیک گیریکس داغ کرده و راننده در استفاده از خودرو با مشکل روبرو میشود. حتی حجم زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگیها خاک میخورد به دلیل نبود قطعات یدکی است، اما نکته مهم اینجاست شرکتهای مونتاژکار نیز در تولید خودرو کیفیت لازم را لحاظ نمیکنند که همین موضوع باعث مشکلات مردم در استفاده از این خودروها میشود.
نیکآئین با تاکید براینکه دانش تعمیرات خودروهای چین در انحصار نمایندگیها قرار دارد، افزود: مشتری یا باید قطعات استوک را به خودروی خود نصب کند یا ماشین را راهی نمایندگی کرده و چندین ماه منتظر تأمین آن باشد.
وی با اعلام اینکه تعمیرگاههای خودرو قطعات استوک را قبول ندارند، گفت:، اما مشتری به دلیل هزینه بالای قطعات اصلی و یا نبود آن قطعات استوک را روی خودروها نصب میکند که همین امر در آینده چالش جدی را برای خودروها به وجود میآورد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه صحبتهای خود به قیمت بالای قطعات خودروهای چینی که متاثر از نرخ ارز افزایش مییابد اشاره کرد و گفت: هر زمان که قیمت ارز تغییر میکند قیمت قطعات بازار نیز به صورت نامتعارف افزایش پیدا میکند. مشتری نمیتواند با قیمتهای بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم