تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۷
کد خبر: ۳۵۵۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل رهپویان سرمایه ایرانیان:

افزایش نرخ دلار نیما به نفع بازار سرمایه و اقتصاد ایران است/ کاهش فاصله دلار نیما و آزاد در یک ماه اخیر ۱۵ درصد از رانت توزیعی را کاهش داد

افزایش نرخ دلار نیما به نفع بازار سرمایه و اقتصاد ایران است/ کاهش فاصله دلار نیما و آزاد در یک ماه اخیر ۱۵ درصد از رانت توزیعی را کاهش داد
‌می‌متالز - علیرضا تاجبر، مدیرعامل شرکت رهپویان سرمایه ایرانیان گفت: با افزایش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما در دو سال گذشته، از حق سهامداران رانت قابل توجهی نصیب افراد خاص شد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا تاجبر» با اشاره به اختلاف نظر وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی درباره فاصله نرخ دلار آزاد و نیما گفت: رییس بانک مرکزی صرفا به تورم توجه دارد در حالی که وزیر اقتصاد به رانت توزیعی در افزایش فاصله نرخ آزاد و نیما اشاره دارد.

او با بیان این که اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد طی دو سال اخیر بیانگر وضع موجود است، افزود: متاسفانه سیاست‌های اعمالی در دو سال اخیر، شرکت‌های صادرکننده را تنبیه و کسانی که رانت داشته براحتی اقدام به ثبت سفارش و واردات کرده‌اند. به بیانی دیگر، از محل درآمد سهامداران شرکت‌های صادرکننده، رانت در اختیار واردکنندگان قرار داده شده است.

تاجبر با تاکید بر اینکه می‌بایست هر چه سریع‌تر، از تبعات این اتفاقات جلوگیری شود، گفت: دولت مصمم است فاصله نرخ دلار نیما و آزاد کاهش یابد، هر چند امکان دارد این اقدام در ظاهر باعث تورم شود، اما کاهش فاصله این دو نرخ رانت بسیار بزرگ موجود در کشور را حذف می‌کند و میلیون‌ها سهامدار از صادرات شرکت‌های صادرکننده که عمده‌ترین شرکت‌های حاضر در بورس هستند، منتفع می‌شوند.

مدیرعامل شرکت رهپویان ایرانیان با تاکید بر این‌که در این مدت از حق سهامداران رانت قابل توجهی نصیب افراد خاص شده، توضیح داد: وزیر اقتصاد به رانت پنهان و تبعات اقتصاد آن توجه دارد در حالی که رییس بانک مرکزی، صرفا بحث تورم که یک بعد موضوع است را در نظر می‌گیرد. این درحالی است که در این باره بزرگ‌نمایی شده ضمن اینکه کاهش فاصله این دو نرخ چندان هم تورم‌زا نیست.

او، کاهش آهسته و پیوسته اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد و همراهی ارکان را مهم‌ترین راهکار در شرایط فعلی اعلام کرد و افزود: کاهش فاصله این دو نرخ در یک ماه اخیر نه تنها حدود ۱۵ درصد از رانت توزیعی در کشور را کاهش دارد بلکه فاصله نرخ دلار و آزاد را کم کرد. بنابراین، ادامه این روند، موجبات کاهش بیش از پیش رانت در کشور را فراهم خواهد کرد.

به گفته تاجبر، افزایش نرخ دلار نیما به ۵۵ هزار تومان به نفع کل بازار سرمایه و اقتصاد است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده