تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۸
کد خبر: ۳۵۵۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اجازه ورود بخش خصوصی به حوزه توزیع برق ابزار‌های بازار سرمایه صادر شود/ سرمایه‌گذاران فقط در صورت ایجاد بازار واقعی برق و سودآور شدن آن وارد این صنعت می‌شوند

اجازه ورود بخش خصوصی به حوزه توزیع برق ابزار‌های بازار سرمایه صادر شود/ سرمایه‌گذاران فقط در صورت ایجاد بازار واقعی برق و سودآور شدن آن وارد این صنعت می‌شوند
‌می‌متالز - رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از طریق ابزار‌های بازار سرمایه اجازه ورود بخش خصوصی به حوزه توزیع برق صادر شود، با ایجاد رقابت، قیمت برق کاهش خواهد یافت؛ لذا دولت اگر به دنبال رفع مشکل در حوزه برق است، باید یکی از گام‌های مهم آن را اجازه ورود بخش خصوصی به توزیع بداند.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر مساله ناترازی برق، به ویژه اثر آن بر صنایع بورسی و کاهش تولیدات آنها ناشی از قطعی‌های مکرر برق، به یک چالش اساسی در حوزه تولید و صنعت تبدیل شده است. رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: یکسری سیاست‌گذاری‌های غلط، در گذشته، باعث شده که امروز با معضلی تحت عنوان ناترازی برق به خصوص برای صنایع مواجه شویم. به همین دلیل ریشه‌ها و راه‌کار‌های رفع ناترازی برق در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف از جمله مباحثی است که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دولت چهاردهم باید آن را بررسی کنند.

علیزاده تاکید کرد: ناترازی انرژی موضوعی جدی است، زیرا این مساله در سال‌های آینده به یک تهدید جدی برای صنایع تبدیل خواهد شد.

او افزود: صنایع نباید در اولویت قطعی برق قرار بگیرند، چراکه این امر منجر به بروز خسارت در بخش صنعت و اقتصاد کشور می‌شود.

او گفت: هرچند ساخت نیروگاه‌های جدید، تا حدودی، مشکل ناترازی برق را برای مصارف خانگی حل می‌کند، اما این کار کافی نیست. بهتر است برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدتی برای حل این ناترازی و نجات صنایع آسیب‌دیده بر اثر کمبود انرژی تدوین و تهیه شود. برای این امر نیازمند تدابیر لازم از سوی وزارت نیرو و همچنین وزارت صمت هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در شرایط خاص باید اولویت به تامین گاز و برق مورد نیاز صنایع داده شود، اعلام کرد: اجرای طرح‌های برنامه هفتم، برای توسعه صنعت برق نیازمند سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذار هم زمانی به این حوزه وارد می‌شود که بازار واقعی برق شکل گرفته و سودآور باشد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

علیزاده گفـت: افزایش تولید برق، توسعه میدان‌های گازی، حل ناترازی گاز در آینده، واردات گاز از روسیه، افزایش و برداشت از میدان‌های گازی، به‌روزرسانی سیستم‌ها و همچنین کنترل و فرهنگ مصرف انرژی از هر طریق ممکن، از جمله برنامه‌ها و دغدغه‌های کمیسیون صنایع است که برای هر کدام از این موارد جلسات بحث و بررسی در حال برگزاری است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بخش خصوصی به حوزه توزیع وارد شود، با ایجاد رقابت، قیمت برق کاهش خواهد یافت؛ لذا دولت اگر به دنبال رفع مشکل در حوزه برق است، باید یکی از گام‌های مهم آن را اجازه ورود بخش خصوصی به توزیع بداند و خود را رقیب سرمایه‌گذار نداند، بلکه با نگاه حمایتی سعی در اجرایی کردن این مورد داشته باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خوشبختانه اقداماتی در این حوزه برای شناخت میزان کسری‌ها و میزان سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در دست انجام است که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس کار‌ها و برنامه‌های مدونی برای حل ناترازی انرژی در کشور صورت گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده