تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۵۱۳۱
سرویس خبر : زمین شناسی

برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی در تمامی جوانب رو به پیشرفت است

برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی در تمامی جوانب رو به پیشرفت است
‌می‌متالز - معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تشریح بخشی از وظایف این سازمان، به پیشرفت رو به جلوی آن در تمامی جوانب اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه باحضور رئیس و جمعی از مدیران و معاونان این سازمان، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی و اساتید برجسته دانشگاه فردوسی، سرپرست جدید مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال خاوری معارفه و از زحمات فرخ قائمی مدیر قبلی این مرکز قدردانی به‌عمل آمد.

بنا به این گزارش، دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در ابتدای این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت، به فعالیت‌های متنوع سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از جمله تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی، فعالیت‌های شناسایی مخاطرات، زمین‌شناسی دریایی و فعالیت‌های اکتشافی اشاره و یکی از مهمترین وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در برنامه پنج ساله هفتم را تولید اطلاعات پایه دانست که بنا بر اعلام وی به زودی گزارشی به روز شده جهت ارائه در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

علیرضا شهیدی همچنین درباره ارتقای کیفی آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در این چند سال رتبه ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های این سازمان از رتبه ۱۰۴ به رتبه ۱۳ رسیده است که این ارزیابی توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری صورت گرفته است و اگر آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بتواند امسال گواهینامه ISO۱۷۰۲۵ را به دست آورد، رتبه کیفی آن به زیر ۱۰ می‌رسد.

وی در ادامه به پایگاه جامع داده‌های علوم زمین اشاره کرد که برای تمرکز اطلاعاتی همه داده‌های به دست آمده بناگذاشته شده و به تازگی نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اطلاعات علوم زمین خود را به این پایگاه متصل کرده است. همچنین این سازمان نیز جلساتی با همین موضوع با وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی داشته که امیداست باتوجه تکلیف برنامه هفتم و درچهارچوب قوانین، آنها نیز اطلاعات قابل انتشار خود را به پایگاه جامع داده‌های علوم زمین وصل کنند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین به حضور پررنگ ایران در سی‌وهفتمین کنگره بین‌المللی علوم زمین که در کره جنوبی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: فعالیت ایران به عنوان معاون کرسی تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا تثبیت شد. این کرسی اهمیت زیادی در تولید اطلاعات پایه کوچک مقیاس دارد. به طوری که در دنیا ۹ سازمان زمین‌شناسی برتر هستند که وظیفه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی کشور‌های دنیا را عهده دارند که ایران در منطقه غرب آسیا این وظیفه را برعهده دارد و از سالیان دور، اطلاعات پایه و نقشه‌های یک پنج میلیونیوم زمین‌شناسی خاورمیانه را تهیه کرده است.

در ادامه این جلسه صمیمانه، دکتر امیر‌رضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان خراسان رضوی نیز با اشاره به فعالیت‌های مثبت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در منطقه شرق کشور، آمادگی سازمان متبوعش را بر ادامه همکاری‌های مثمرثمر میان دو سازمان اعلام کرد.

گفتنی است فرخ قائمی، مدیر پیشین مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال خاوری که پس از بازنشستگی جای خود را به هادی شریفی داده است، از سال ۱۳۷۰ تاکنون در این سازمان مشغول به کار بوده و در دوره فعالیت خود، منشا خدمات علمی ارزشمند وماندگاری بوده است.

هادی شریفی سرپرست جدید این مرکز نیز که دانش‌آموخته دکتری زمین‌شناسی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد است از سال ۸۷ تاکنون به عنوان کارشناس تهیه نقشه و رئیس اداره مخاطرات زمین‌شناختی در اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق فعالیت داشته است.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده