تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۵۳۴۲
سرویس خبر : انرژی
مالک شریعتی:

حدود ۱۰۱ میلیارد دلار هدر رفت منابع در انرژی داریم

حدود ۱۰۱ میلیارد دلار هدر رفت منابع در انرژی داریم
‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حدود ۱۰۱ میلیارد دلار هدررفت منابع در انرژی داریم گفت: توجه به بهینه‌سازی در طول زنجیره تولید تا مصرف حائز اهمیت است.

به گزارش می‌متالز، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در همایش بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی گفت: اهمیت مدیریت مصرف و بهینه‌سازی انرژی سال‌ها گفته شده است. از کل مصرف خانگی ما تلفات نیروگاهی ما بیشتر است مردم مقصر مصرف زیاد بنزین و گاز و ... نیستند.

او می‌گوید: در خصوص وضعیت ناترازی در حوزه برق طی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ برآیند بیشتر شده و در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۸ هزار مگاوات ناترازی داشتیم در حوزه بنزین حدود ۱۰ میلیون لیتر در مقاطعی از سال در روز واردات داشتیم.

مالک شریعتی در خصوص علل ناترازی گفت: عدم توجه به تنوع‌بخشی سبد انرژی، رشد فزاینده مصرف، محدودیت در افزایش ظرفیت و ... را می‌توان از جمله علل ناترازی نام برد.

او در خصوص هدر رفت منابع مالی در انرژی گفت: در مجموع حدود ۱۰۱ میلیارد دلار هدر رفت منابع در انرژی داریم. لزوم توجه به بهینه‌سازی در طول زنجیره تولید تا مصرف بسیار حائز اهمیت است.

شریعتی می‌گوید: بهینه‌سازی باید در اولویت سیاست کشور قرار گیرد. در خصوص اصول حاکم بر راهکار‌های رفع ناترازی استفاده توامان از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی، در نظر گرفتن محدودیت منابع مالی را باید در نظر گرفت. در خصوص بحث افزایش تولید در راستای قانون برنامه هفتم ریل گذاری شده است.

در ادامه آرش نجفی رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران در سومین کنفرانس بهینه‌سازی و بهروری انرژی ایران گفت: مدتی است بر روی گواهی کربن در حال کار هستیم بیش از ۴ میلیارد دلار پتروشیمی ما گزارش ارائه کردند در کاهش کربن تلاش کردند. مفهوم بهره‌وری فراتر از این است که فقط به فکر صرفه‌جویی باشیم.

این مقام مسوول می‌گوید: همه باید مفهوم بهینه‌سازی را درک کنند ۶۵ روز از سال گذشته بخش صنعت پتروشیمی را محروم از گاز کردیم به علت این که برق نداریم نباید صنعت را متوقف کنیم. بهترین مسیر برای جلوگیری از این فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی است. اگر به بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و راندمان متمرکز نشویم اتفاقات سال ۸۹ رخ خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده