تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۳۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وعده اعطای مسکن به خانواده جانباختگان معدن طبس

وعده اعطای مسکن به خانواده جانباختگان معدن طبس
‌می‌متالز - مطابق آنچه وعده داده شده، قرار است به دستور رییس‌جمهور به زودی همه خانواده‌های کارگران فوت شده در حادثه معدن طبس که مسکن ندارند، مشکل مسکن آنها برطرف شود.

به گزارش می‌متالز، حادثه تلخ از دست رفتن جان بیش از پنجاه کارگر در معدن زغال سنگ طبس، بار دیگر مساله ایمنی، حقوق و سخت و زیان‌آور بودن شغل معدن‌کاری را در افکار عمومی پررنگ کرده است.

در حالی کارگران معدن معمولا جزو کم برخوردارترین اقشار جامعه هستند که وزیر کار می‌گوید، قرار است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.

بر اساس قانون کار، مصوبات مزدی شورای عالی کار برای همه لازم‌الاجرا است. این در حالی است که در حال حاضر تخلفات گسترده و تقریباً عرفی در جامعه وجود دارد که کارفرمایان واحد‌های متوسط و کوچک و واحد‌های صنفی از الزامات مندرج در بخش‌نامه مزد امتناع می‌کنند.

در کنار این موضوع که بسیاری از فعالان بازار کار اعتقاد دارند تنها ۳۰ درصد از حقوق بگیران از مزایای مزدی بهره‌مند می‌شوند، خبر حقوق کارگران معدن بعد از حادثه معدن طبس بیشتر در رسانه بازتاب داشت. در واقع اگر نگاهی عدالت محور و اسلامی به بحث حقوق کارگران معدن داشته باشیم به اعتقاد کارشناسان بازار کار کارگران معادن باید در محصول شریک باشند نه اینکه صرفا به عنوان ابزار تولید در اختیار مالکان (سهامداران) معدن قرار بگیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰ متری، در سال گذشته فقط ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

حالا یک کارگر معدن با داشتن حقوق ۸ میلیون خورده‌ای و در دربهترین حالت با حقوق ۱۲ میلیون تومانی چگونه می‌تواند برای مسکن فکری کند. در بهترین شرایط می‌بایست حدود نیمی از حقوق خود را صرف اجاره‌بها کند.

احمد میدری، وزیر کار درباره حقوق کارگران معدن گفت: دستمزد برخی کارگران ۱۴ میلیون و برخی دیگر ۲۸ میلیون تومان است، قرار است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.

اما از آنجایی که مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه کارگری است، زهرا بهروز، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به نقل از رئیس‌جمهور بیان کرده است که بنا به دستور رییس‌جمهور به زودی همه خانواده‌های کارگران فوت شده که مسکن ندارند مشکل مسکن آنها برطرف می‌شود.

زهرا بهرورز، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم دیدار با خانواده کارگران فوت شده کاشمری حادثه معدن زغال سنگ طبس یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها را حوزه مسائل اقتصادی و برقراری مستمری این خانواده‌ها دانست و گفت: برای اولین بار بسته مشاوره خانواده و مددکاری را برای این خانواده‌ها فعال می‌کنیم و متخصصان در این حوزه کنار این خانواده‌ها خواهند بود تا بتوانند مسائل این خانواده‌ها را از نزدیک شناسائی و منتقل بکنند.

وی با اشاره به اینکه تامین برخی مایحتاج خانواده‌ها و لوازم خانه به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌پذیرد گفت: بنا به دستور رییس‌جمهور به زودی همه خانواده‌های کارگران فوت شده که مسکن ندارند مشکل مسکن آنها برطرف می‌شود.

وعده حل مشکلات در به‌روز چنین مسائلی در سنوات گذشته از سوی مسئولان شنیده شده است، با توجه به اینکه عمق فاجعه حادثه معدن‌جو طبس بسیار بالا بود و خانواده‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو بودند، باید دید آیا واقعا وعده اعطای مسکن به این خانواده‌ها محقق می‌شود؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین