تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۵۳۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۹ درصدی بخش‌نامه‌های حوزه تجارت خارجی در نیمه اول سال

کاهش ۹ درصدی بخش‌نامه‌های حوزه تجارت خارجی در نیمه اول سال
‌می‌متالز - بخش‌نامه‌های حوزه تجارت خارجی در ۶ ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، به یک‌ سوم و نسبت به نیمه اول سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، تعداد بخش‌نامه‌های حوزه تجارت خارجی در نیمسال اول سال‌جاری به ۴۹ مورد رسید، این در حالیست که در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۵ بخش‌نامه صادر شده بود.

این گزارش در خصوص تعداد بخش‌نامه‌های صادره در نیمسال اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با نیمسال اول سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: بخش‌نامه‌های صادره در نیمسال اول سال ۱۴۰۲ به تعداد ۵۴ مورد بوده که در نیمسال اول سال جاری با ۹ درصد کاهش به ۴۹ مورد رسیده است.

وزارت صمت همچنان بیشترین تعداد بخش‌نامه‌های صادره را در سال‌جاری به خود اختصاص داده است.

در جهت کنترل بخش‌نامه‌ها و حفظ حقوق عامه، از ابتدای تابستان سال ۱۴۰۲ در راستای تصویب‌نامه هیات وزیران، ابلاغ کلیه بخش‌نامه‌های واصله منوط به ثبت و اطلاع‌رسانی در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب‌وکار است.

بررسی وضعیت بخشنامه‌های تجارت خارجی در ۱۴۰۲

لازم به ذکر است؛ براساس نتایج این پایش تعداد بخشنامه‌های صادره در حوزه تجارت خارجی از ۲۶۴ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۵ مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت بر این اساس در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۹ مورد بخشنامه کمتر از سال در حوزه تجارت خارجی صادر شده بود.

بر این اساس بخش‌نامه‌های صادره از سوی وزارت صمت از ۱۲۲ مورد به ۳۶ مورد، سازمان ملی استاندارد از ۳۱ مورد به ۲۳ مورد، وزارت جهاد کشاورزی از ۱۲ مورد به ۵ مورد، وزارت امور اقتصادی و دارایی از ۸ مورد به ۳ مورد، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۶ مورد به ۲ مورد، سازمان امور مالیاتی کشور از ۵ مورد به ۳ مورد و سازمان غذا و دارو از ۶ مورد به یک مورد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بخشنامه‌های صادره از سوی سایر سازمان‌های مرتبط در حوزه تجارت خارجی نیز ۵۲ مورد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین