تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۵۷۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکوردشکنی طلای جهانی و عبور از مرز ۲۷۰۰ دلار

رکوردشکنی طلای جهانی و عبور از مرز ۲۷۰۰ دلار
‌می‌متالز - قیمت جهانی طلا طی یک سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته و در معاملات امروز برای نخستین بار از ۲۷۰۰ دلار عبور کرد.

به گزارش می‌متالز، به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در فضای سیاسی جهان که ناشی از تهاجم دیوانه وار رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان بوده قیمت جهانی طلا طی یک سال گذشته با رشد ۳۶ درصدی مواجه شده و به رکورد جدید ۲۷۰۴ دلار در هر اونس در معاملات امروز جمعه رسیده است. قیمت طلا در یک سالی که از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد ۷۱۶ دلار افزایش داشته است.

رشد ۳۶ درصدی قیمت جهانی طلا طی یک سال در حالی است که متوسط رشد سالانه قیمت طلا در دوره پنج ساله تنها ۱۶ درصد بوده است. در پنج سال گذشته قیمت طلا در جهان رشد ۸۱ درصدی را تجربه کرده است.

فقط در طی یک ماه گذشته قیمت جهانی طلا با رشد ۱۰۶ دلاری برابر با ۴.۱ درصدی مواجه شده است.

به عقیده تحلیلگران، بی ثباتی‌های سیاسی و ناآرامی‌های ژئوپلیتیک باز هم قیمت طلا را بالا خواهد برد.

سرمایه‌گذاران علاوه بر این که نگران اوضاع خاورمیانه هستند رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را نیز با نگرانی دنبال می‌کنند. علاوه بر این که پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند ولع خرید طلا در بازار جهانی را افزایش دهد پیامد‌های شکست وی در انتخابات نیز می‌تواند بروز درگیری‌های خشن در سطح فضای سیاسی آمریکا و بی ثباتی این کشور باشد.

علاوه بر فاکتور‌های سیاسی، افزایش نگرانی‌ها از کند شدن فعالیت‌های اقتصادی نیز به افزایش قیمت جهانی طلا کمک کرده است. اقتصاد چین نشانه‌هایی از کندی فعالیت‌های اقتصادی را بروز داده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین اظهارات خود نسبت به کاهش تجارت و افزایش بدهی در جهان هشدار داده و گفته است جنگ‌ها، تنش‌های تجاری، بدهی‌های بالا و رشد پایین، تهدیدی برای طولانی‌کردن دوران ضعیف اقتصادی هستند و کشور‌ها را فاقد منابع برای کاهش فقر و مقابله با تغییرات آب وهوایی می‌کند.

از سوی دیگر تاجران همچنان ۹۰ درصد احتمال می‌دهند فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس ماه نوامبر پایین بیاورد. بانک مرکزی اروپا هم نرخ بهره را برای سومین بار در سال جاری میلادی پایین آورده است. کاهش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیرسودده را پایین آورده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده