تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۵۵۸۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می‌متالز» گزارش می‌دهد:

فولاد مبارکه یکی از بازیگران توسعه اقتصاد غیرنفتی

فولاد مبارکه یکی از بازیگران توسعه اقتصاد غیرنفتی
‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه با اجرای طرح‌های مختلف و توسعه سبد محصولات خود در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین بازیگران توسعه اقتصاد غیرنفتی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد در رده صنایع استراتژیکی قرار می‌گیرد که می‌تواند با تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی توسعه اقتصادی را در کشور ما محقق کند.

حال ایران با توجه به در اختیار داشتن ذخایر معدنی که باعث شده در میان ۱۵ کشور معدنی جهان قرار بگیرد و همچنین با توجه به اینکه دومین دارنده ذخایر گازی جهان است، توسعه صنعت فولاد را در برنامه قرار داد و تکمیل زنجیره ارزش این محصول یکی از ماموریت‌های وزارت صمت در دو دهه اخیر محسوب می‌شد.

با توجه به در اختیار داشتن ذخایر سنگ آهن و همچنین منابع گازی و نیروی انسانی، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری و وزارت صمت نیز مجوز‌هایی را برای این تولید صادر کرد.

توسعه صنعت فولاد توانست بهره‌برداری از ذخایر معدنی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش را افزایش داده و در اولین اقدام از خام‌فروشی سنگ آهن جلوگیری کند. در واقع در همان سال‌های ابتدایی دهه نود کشور از واردکننده فولاد به صادرکننده فولاد تبدیل شد.

رفته رفته با ورود واحد‌های مختلف به مدار تولید، حجم تولید و صادرات در این حوزه افزایش پیدا کرد و این صنعت توانست یکی از بازیگران اصلی حوزه تجارت ایران شود. با توسعه صنعت فولاد و توسعه سبد محصولات تولیدکننده شعار معدن به جای نفت بار‌ها مورد تاکید قرار گرفت. شعاری که نشان می‌داد ظرفیت‌های موجود در حوزه معدن و صنایع معدنی به اندازه‌ای است که درآمد‌های ناشی از آن می‌تواند با درآمد‌های نفتی برابری کرده و منجر به توسعه اقتصاد غیرنفتی شود.

این در حالی بود که تحریم‌های وضع‌شده علیه کشور حداقل در یک دهه اخیر منجر به کاهش درآمد‌های نفتی شده است. این موضوع باعث شد تا تمرکز بر اقتصاد غیرنفتی افزایش پیدا کند.

در چنین شرایطی نقش‌آفرینی فولادی‌ها بیش از هر زمان دیگری پررنگ شد. شرکتی مانند فولاد مبارکه که امروز با در اختیار داشتن شرکت‌هایی در زیرمجموعه خود به دنبال تامین نیاز صنایع کشور است، توانست سهم بالایی در ارزآوری و همچنین ارزش معاملات در رینگ صنعتی بورس کالا را از آن خود کند.

فولاد مبارکه با تمرکز بر شعار توسعه اقتصاد غیرنفتی به سراغ توسعه سبد محصولات خود رفت که توانست در برخی صنایع میزان واردات مواد اولیه را به حداقل برساند. امروز صنعتی همچون صنعت لوازم خانگی به پشتوانه تولید ورق‌های رنگی در فولاد مبارکه افزایش تولید در سال جاری را هدف‌گذاری کرده است.

همچنین با بهره‌برداری از پروژه مهم نورد گرم دو، صنعت مهم خودرو در واردات ورق خودرویی بی‌نیاز شده و می‌تواند با صرفه‌جویی ارزی به توسعه پلتفرم‌های خود بپردازد.

همین موارد باعث شده تا فولاد مبارکه دامنه فعالیت‌های خود را گسترده کرده و تنها به تولید فولاد بسنده نکند. این نگاه خود می‌تواند زیرساخت‌های توسعه اقتصاد غیرنفتی را محقق کند. در حال حاضر فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی دنیا را در دست اجرا دارد. همچنین ورود این مجموعه به مطالعات توسعه میادین گازی می‌تواند یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی باشد که این مجموعه در دستور کار دارد.

آن طور که کارنامه فولاد مبارکه نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر این مجموعه یکی از مهم‌ترین بازیگران اقتصاد غیرنفتی بود که توانسته تمرکز دولت را از درآمد‌های نفتی به سمت توسعه بخش‌هایی همچون فولاد بیارود.

حال این مجموعه با اجرای پروژه‌های خود در تلاش است تا سهم صادراتی فولاد در اقتصاد افزایش پیدا کند. تحقق این موضوع افزایش اشتغال‌زایی و همچنین توسعه در حوزه اجتماعی را هم به همراه دارد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین