تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۵۸۳۶
سرویس خبر : انرژی

راهکار جبران عقب‌ماندگی ذخایر سوخت مایع نیروگاهی چیست؟

راهکار جبران عقب‌ماندگی ذخایر سوخت مایع نیروگاهی چیست؟
‌می‌متالز - در حال حاضر ۴۱ درصد مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها پُر است، درحالی که در زمان مشابه سال قبل، میزان پرشدگی مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها حدود ۸۰ درصد بود و این هشدار جدی برای تأمین برق زمستانه کشور با توجه به وضعیت ناترازی گاز است.

به گزارش می‌متالز، "سعید عقلی"، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران سه‌روز پیش در همایش سوخت‌رسانی زمستانی، در بخشی از سخنان خود گفت: "در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز تأمین شده بود، اما این مقدار در مدت مشابه امسال ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. "

این کاهش توزیع گاز در هفت‌ماهه نخست امسال، موجب کاهش سهم گاز در سبد سوخت نیروگاهی در سال جاری شده و نیروگاه‌ها به‌خصوص در تابستان که با حداکثر ظرفیت در مدار بودند، مجبور به استفاده بیشتر از سوخت مایع نسبت به مدت مشابه سال قبل شدند.

"کرامت ویس‌کرمی"، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در همایش سوخـت‌رسانی زمستانی در این خصوص گفت: "در مجموع ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در هفت ماه امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد که رشد قابل‌توجهی در توزیع سوخت مایع به نیروگاه‌ها داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد نفت‌ گاز و در مجموع ۳۸ درصد سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافته است. "

با وجود رشد ۳۸ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها در هفت‌ماهه نخست امسال، مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها در همین مدت حدودا دو برابر شد؛ که عامل اصلی آن، کاهش تخصیص گاز به نیروگاه‌ها بود.

از تبعات جدی کاهش تخصیص گاز به بخش تولید برق و افزایش تولید برق حرارتی با مصرف اجباری سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین، کاهش سطح ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها در آستانه شروع فصل سرماست.

در حال حاضر ۴۱ درصد مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها پُر است، درحالی که در زمان مشابه سال قبل، میزان پرشدگی مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها حدود ۸۰ درصد بود و این هشدار جدی برای تأمین برق زمستانه کشور با توجه به وضعیت ناترازی گاز است.

روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاه‌های کشور تحویل می‌شود که از حدود ۱۰ روز پیش با افزایش حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در پی پایان تعمیرات اغلب پالایشگاه‌های گازی، بیشتر این میزان گازوئیل تحویلی در مخازن ذخیره‌سازی می‌شود. اما مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز همچنان صفر نیست و از حدود ۲۷۰ میلیون مترمکعب سوخت معادل نیروگاهی در روز، حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز و ۴۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود.

برای جبران عقب‌ماندگی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، ضروری است که مصرف گازوئیل در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا، تا حداقل یک‌ماه آینده با تخصیص حداکثری گاز متوقف شود و میزان ارسال گازوئیل روزانه به نیروگاه‌ها نیز از حدود ۳۰ میلیون لیتر فعلی به روزانه ۵۰ میلیون لیتر افزایش یابد تا امیدوار باشیم بخش اعظمی از این عقب‌ماندگی فاحش، جبران خواهد شد و نیروگاه‌ها برای ورود به زمستان آماده می‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین