تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۵۲
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۵۷۶۴۲
در حاشیه سمپوزیوم و نمایشگاه ۱۴۰۳ کیش

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد
‌می‌متالز - در حاشیه سمپوزیوم و نمایشگاه ۱۴۰۳ کیش، از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان با حضور مدیرعامل فولاد خوزستان، مدیرعامل صنعت فولاد شادگان، مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر و برخی از مقامات علمی و فولادی کشور رونمایی شد؛ در این آیین رونمایی، جزئیات این نقشه راه تحول دیجیتال تشریح شد.

به گزارش می‌متالز، «حسین کهزاد» مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در ابتدای این آیین رونمایی عنوان کرد: در سال‌های اخیر اتفاق‌های مهمی در فولاد شادگان رخ داده که سبب افتخار ما، هلدینگ این مجموعه یعنی فولاد خوزستان و صنعت فولاد کشور است.

سند راهبردی برای تحول دیجیتال

کهزاد در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل روند تحولات صنعت سال‌ها طول می‌کشید، اما امروز تحولات صنعت روزشمار شده‌اند. این روز‌ها نیز هوش مصنوعی پا به عرصه صنعت گذاشته و به سرعت قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهد، بنابراین اگر این روند تحولات را پیگیری نکنیم، فرصت را از دست خواهیم داد و دیگر توان رقابت در عرصه بین‌المللی را نخواهیم داشت. در چنین شرایطی ما در فولاد شادگان برخی اقدامات را آغاز کرده‌ایم و به این نقطه رسیدیم که اگر برای این منظور نقشه راهی نداشته باشیم، قادر نخواهیم بود که مسیر درستی را طی کنیم؛ از این‌رو از شرکت‌های صاحب‌نام کمک گرفتیم تا نقشه راهی برای ما ترسیم کنند تا بتوانیم مسیر مشخصی را داشته باشیم؛ بدین منظور با شرکت «آفرینش سامانه مهر» آشنا شدیم و با آنها وارد مذاکره شده و یک قرارداد منعقد کردیم تا به یک سند راهبردی برای تحول دیجیتال برسیم.

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد

هوشمندسازی کارخانه

در ادامه این نشست خبری، «سیدمجتبی میرجعفری» مدیر پروژه نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان و مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر، درباره این نقشه تحول دیجیتال در صنعت فولاد شادگان عنوان کرد: ما با موضوع هوش مصنوعی به عنوان دستیار اپراتور وارد این پروژه شدیم و این پروژه را با شرکت دانش‌بنیان خوارزمی انجام دادیم. ابتدا تاریخچه و داده‌های یک ساله واحد احیای مستقیم فولاد شادگان را استخراج کردیم و در اختیار شرکت خوارزمی قرار دادیم. پس از آن شرکت خوارزمی یک شبکه عصبی از پارامتر‌ها را برای این داده‌ها ایجاد کرد و اثر هر پارامتر را بر پارامتر دیگر مشخص کرد. پس از شکل‌گیری این شبکه عصبی و به‌روز شدن این سیستم، توانستیم توابع بین متغیر‌ها را مشخص کرده و بر اساس این مدل ریاضی می‌توان پیش‌بینی کرد تا ۸ ساعت دیگر چه میزان محصولی تولید می‌شود و بر اساس آن می‌توان به اپراتور پیشنهاد کرد که برای اینکه محصول ۸ ساعته آینده شما چگونه بهینه باشد، چه پارامتر‌هایی را باید تغییر بدهید. در واحد احیای مستقیم نتیجه‌ای که به اپراتور اعلام می‌شود، مربوط به اطلاعات ۸ ساعت قبل است، اما زمانی که بر اساس این شبکه عصبی روند پیش‌بینی می‌شود، بهترین عملکرد را می‌توانید داشته باشید. این فاز نخست نرم‌افزار است که روز به روز خودش را به‌روز می‌کند.

میرجعفری افزود: در ادامه فاز دوم آغاز می‌شود که در این مرحله اپراتور می‌تواند شرایط خود را برای نرم‌افزار تشریح کند. با استفاده از نرم‌افزار و بر اساس نمونه‌ای که از شرایط محیط کارخانه دارد، به اپراتور اعلام می‌کند که بر چه اساسی می‌تواند پارامتر‌های خود را تنظیم کند، تا در کم‌ترین زمان بیشترین نتیجه را به‌دست بگیرید. در این مسیر از ضایعات تولید پیشگیری به عمل می‌آورد تا در نهایت بهره‌وری واحد را افزایش بدهد.

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد

آموزش نیروی انسانی

مدیر پروژه نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان با اشاره به این موضوع که نخستین مرحله راه‌اندازی این نرم‌افزار را در دی‌ماه سال‌جاری خواهیم داشت، گفت: اقدام دوم ما در زمینه هوش مصنوعی در زمینه آموزش پرسنل مجموعه است. معمولا سطح آموزش یک محتوایی، برای کسانی که در کلاس حضور دارند، به صورت یکسان ارائه می‌شود، در حالی‌ که افراد مختلف دارای توان مختلف و دانش قبلی هستند، از این‌رو ما با هوش مصنوعی مطالب آموزشی را برای افراد شخصی‌سازی می‌کنیم؛ به عبارت دیگر، برای هر فرد آموزش ویژه خود او را ارائه می‌دهیم و آموزش ما فردمحور است. به عبارتی، محتوای ثابت برای هر فردی متفاوت می‌شود؛ بنابراین راندمان گیرایی فرد را به سرعت افزایش می‌دهد. سپس فرد که شروع به کار می‌کند، ممکن است خطا‌هایی داشته باشد که نرم‌افزار توسط اپراتور این خطا‌ها را پیگیری کرده و تا نهادینه کردن آموزش در فرد آن را دنبال خواهد کرد. در کنار آن، گزارش آموزش افراد و نهادینه شدن این آموزش به مدیر ارائه می‌شود. این پروژه نیز در حال اجراست.

استفاده از هوش مصنوعی برای خرید خدمات و خرید کالا

میرجعفری ادامه داد: پروژه سوم، استفاده از هوش مصنوعی برای خرید خدمات و خرید کالاست. هر واحدی تعدادی مناقصات و قرارداد‌هایی دارند که به صورت ثابت هستند؛ در این راستا تاریخچه قرارداد‌ها را به هوش مصنوعی می‌دهیم که هوش مصنوعی انواع قرارداد‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند و قرارداد‌های آنها را تنظیم می‌کند و تنها اپراتور مناقصه را برگزار می‌کند تا به سرعت زمان برگزاری مناقصه برگزار شود. در تنظیم این قرارداد، در کنار تاریخچه شرکت، مسائل داخلی و میزان تورم و نوسان قیمت دلار را در نظر می‌گیرد. در کل در این مسیر، سرعت مناقصه و عقد قرارداد و سلامت محتوای قرارداد افزایش می‌یابد.

وی همچنین افزود: در زمینه کالا نیز بر اساس نوع کالا و اطلاعاتی که در فضای اینترنت وجود دارد که بهترین خریدار برای این کالا چه کسی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی اقدامات ما نیز در زمینه ایمنی است.

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد

روال کار هوشمندسازی در فولاد شادگان

مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر در ادامه افزود: برای اینکه در مسیر هوشمندسازی یک نگاه بلندمدت داشته باشیم، در ابتدا نگاهی به شرکت‌های موفق دنیا در این زمینه داشتیم که چگونه این مسیر را پیموده و چه آثاری را رقم زده‌اند. برخی از مسائل در بالای کوه یخ قرار دارند و بسیاری از مسائل نیز در پایین کوه یخ قرار می‌گیرند. در این زمینه شرکت‌های بزرگی را در آمریکا و اروپا و به‌صورت مشخص در چین مورد بررسی عمیق قرار دادیم و حتی با چینی‌ها ارتباطات مستقیم برقرار کردیم تا از تجربه‌های آنها بهره‌مند شویم. در این بررسی‌ها به موارد بسیاری برخوردیم، اما آنچه برای ما اهمیت داشت، آثار تحول دیجیتال در صنعت است. در این زمینه هزینه‌های تولید و نگهداری برای ما مهم بود تا به ما نشان بدهد آثار تحول دیجیتال تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود و این موضوع راهنمای ما قرار گرفت تا اولویت‌بندی‌های خود را انجام بدهیم. البته برخی آثار کیفی که در چه حوزه‌های کیفی می‌تواند اثرگذار باشد را مورد توجه قرار دادیم. متناسب با شناختی که پیدا کردیم، با بررسی متدولوژی به فکر نقشه راه دیجیتال رسیدیم و پس از آن اقدام کردیم.

میرجعفری افزود: در این راستا چالش‌های مختلف شرکت را در حوزه‌های مختلف از جمله تولید و بهره‌برداری، برنامه‌ریزی و ... بررسی کردیم. همچنین ۳۳ مورد نیازمندی در فولاد شادگان را شناسایی کردیم و متناسب با این نیازمندی‌ها، راهکار‌ها ارائه دادیم و سپس پیاده‌سازی انجام دادیم. همچون هر نقشه راه دیگری، ما به یک معماری مرجع نیاز داشتیم تا همه پروژه‌ها متناسب با آن پیش برود.

وی ادامه داد: پس از شناسایی راهکارها، با توجه به شکاف بین وضع موجود و مطلوب، باید وضع مطلوب را ترسیم می‌کردیم که در هفت، هشت بُعد این ترسیم را انجام دادیم. یک بعد بحث کیفی مورد توجه بود که قرار است ما به کجا برسیم تا بهبود و بهره‌وری را به حداکثر برسانیم. در کنار آن نیاز داشتیم با این تصویر مطلوب در دو بخش سیاست‌گذاری کنیم، یکی افزایش بهره‌وری حداکثری در وضع موجود در فرآیند احیای مستقیم و فولادسازی، دوم تدوین طرح‌های توسعه متناسب با مفهوم کارخانه هوشمند بود که پس از این توسعه‌ای بدون تحول دیجیتال اجرا نشود. البته این تصویر مطلوب همچنین می‌تواند کاملا کمی باشد که شامل افزایش تولید، کاهش مصرف انرژی و ... به صورت کمی باشد که با این اقدام پنج ساله می‌توانیم بهینه‌سازی اقتصادی کنیم.

مدیر پروژه نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان افزود: برای رسیدن این وضعیت نیاز بود استراتژی‌های دیجیتال سازمان را ترسیم کنیم. در حوزه‌های استراتژی‌های سازمان با استراتژی‌های هوشمند یکی شدیم، در استراتژی سازمان، قرار است به عملیات برسیم که تنها راه این حوزه، تحول دیجیتال و هوشمندسازی است؛ بنابراین در چهار استراتژی کلان شامل فناوری، زیرساخت، امنیت و حکمرانی، سایر استراتژی بخشی خود را تدوین کردیم. پس از استراتژی طرح‌ها، اقدام عملیاتی خود را در پنج سال ترسیم کردیم که در این اقدام، کارخانه متصل، کارخانه هوشمند و کارخانه هوشمند یکپارچه را به پیش خواهیم برد که عملیات این روند تا سال ۱۴۰۸ ادامه دارد.

میرجعفری در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای تحول دیجیتال در برنامه هفتم توسعه در بند پ ماده ۱۰۷ عنوان شده که تمام دستگاه‌ها در کشور در نخستین گام از برنامه‌های خود، ابتدا باید نقشه راه تحول دیجیتال سازمان خویش را تدوین کنند و در سال‌های بعد متناسب با صنعت خود آن را به پیش ببرند.

از نقشه راه تحول دیجیتال صنعت فولاد شادگان رونمایی شد

مرکز نوآوری فولاد خوزستان در راستای هوشمندسازی است

همچنین «امین ابراهیمی» مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: یکی از بحث‌هایی که این روز‌ها در زمینه پایداری صنعت فولاد مطرح شده، پیش رفتن به سوی فناوری‌های جدید به‌ویژه هوشمندسازی است. مجموعه فولاد خوزستان مجموعه‌ای با چهار دهه فعالیت است که با توجه به بخش‌های مختلف خود می‌تواند از هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری جدید حداکثر استفاده را ببرد.

ابراهیمی در ادامه تاکید کرد: شرکت‌ها برای اینکه بتوانند در این فضای جدید تداوم در کسب‌وکار و رقابت‌پذیری داشته باشند، در گام نخست حتما باید به سمت افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و استفاده مناسب از منابع‌ها پیش بروند که فرهنگ هوشمندسازی می‌تواند به آنها کمک کند.

وی افزود: نخستین گام برای هوشمندسازی، نیازمند فرآیند و ساختار است، از این‌رو ما در فولاد خوزستان مرکز نوآوری ایجاد کردیم که هدف از آن بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی است. این هوش مصنوعی فراتر از شعار باید بتواند به ساختار کارخانه کمک کند؛ بنابراین در مجموعه شادگان در این راستا و برای هوشمندسازی از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفته است. این اقدام در شادگان به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود و در بخش‌ها و فاز‌های دیگر فولاد خوزستان آن را اجرا خواهیم کرد. در حقیقت هوشمندسازی برای آینده صنایع مفید واقع خواهد شد که بدون شک این موضوع با حضور جوانان نخبه کشور دست‌یافتنی است.

در پایان مراسم سند و نقشه راه تحول دیجیتال شرکت صنعت فولاد شادگان از سوی پروفسور «عباس نجفی‌زاده» رییس انجمن آهن و فولاد ایران، «حسن نوایی» مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی، «محمد قبادی» مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، «امین ابراهیمی» مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، «مجتبی میرجعفری» مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر به میزبانی «حسین تقی‌کهزاد» مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان به امضا رسید.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده