تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۵۷۸۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل‌گری برای ذینفعان بازار سرمایه با دو خدمت جدید

تسهیل‌گری برای ذینفعان بازار سرمایه با دو خدمت جدید
‌می‌متالز - مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بازطراحی سامانه (کارا) زمینه ساز تسهیل‌گری برای ذینفعان بازار سرمایه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمد باغستانی اعلام کرد: بازطراحی سامانه جامع کارگزاران (کارا) و تشکیل پرونده الکترونیکی انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث می‌تواند علاوه بر تسهیل گری برای سهامداران و کارگزاران، زمینه‌ساز تحول‌های تازه برای ذی‌نفعان بازار سرمایه باشد.

وی در ادامه گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سال ۱۳۹۵ با هدف ارائه یکپارچه خدمات به کارگزاران محترم بورس، اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع کارگزاران (کارا) کرد. در ادامه با افزایش کد‌های سهامداری به بیش از ۶۲ میلیون کد بورسی و افزایش تعاملات کارگزاران با شرکت سپرده گذاری مرکزی، نیاز به تحول ساختاری در این سامانه بیش از گذشته احساس شد و به همین منظور، این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۳ با همکاری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار بازطراحی و باز تولید سامانه کارا را در دستور کار خود قرار داد.

مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه جدید کارا

باغستانی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه جدید جامع کارگزاران (کارا) گفت: بهره‌برداری از کد شسا (شناسه سهامداری اشخاص) به عنوان معادل عددی کد بورسی به منظور پوشش ۱۰۰ درصدی انواع کد‌های بورسی در انجام عملیات مختلف، احراز هویت کاربران برای ورود به سامانه از طریق سامانه سجام به جای استفاده از توکن سخت‌افزاری، ارائه گزارش‌های جدید مانند گزارش کلیه فریز‌های هر کارگزاری و وضعیت حیات مشتریان، بهرمندی از UX/UI مدرن و منطبق با آخرین استانداردها، بهبود کارایی و سرعت عملیات مختلف در سامانه، تعریف کاربر جدید توسط کاربر ارشد هر کارگزاری به جای مکاتبه با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وافزایش ظرفیت عملیات مختلف به ازای هر کاربر از جمله ویژگی‌هایی است که در این سامانه ایجاد شده است.

تشکیل پرونده الکترونیکی انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در ادامه در خصوص تشکیل پرونده الکترونیکی انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث نیز گفت: این خدمت تا پیش از این با مراجعه یکی از وراث به دفاتر منتخب پیشخوان دولت جهت اصالت سنجی و سپس ارسال مدارک به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل دریافت بود، اما با راه اندازی خدمت تشکیل پرونده الکترونیکی انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث، تسهیل گری تازه‌ای برای سهامداران ایجاد می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین مشکلات روش سابق گفت: کمبود شعب منتخب در سراسر کشور، تحمیل هزینه‌های مختلف به هموطنان، نیاز به مراجعه حضوری، طولانی بودن فرآیند به دلیل عدم وجود ارتباط مستقیم وراث با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و عدم وجود امکان اطلاع‌رسانی‌های به موقع و مستقیم مخصوصا در زمان نقص مدارک از جمله مشکلات در روش قبل بود و به همین دلیل در راستای رفع مشکلات، پروژه الکترونیکی شدن انتقال سهام متوفی به وراث از سال ۱۴۰۲ در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آغاز شد تا یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه سهامداری کشور برطرف شود.

رونمایی با حضور رییس سازمان بورس

باغستانی افزود: سرانجام با تلاش کارشناسان این شرکت، فرآیند تشکیل پرونده الکترونیکی انتقال سهام متوفیان به وراث عملیاتی شد و روز گذشته با حضور رییس سازمان بورس و مدیران ارکان بازار سرمایه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری (Kishinvex ۲۰۲۴) از این خدمت رسما رونمایی به عمل آمد.

مزیت‌ها

وی امکان ارائه خدمت به صورت برخط و در ۸ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته، امکان رهگیری لحظه‌ای آخرین وضعیت پرونده توسط همه وراث، دریافت آنی مدارک و مستندات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به جای دریافت از طریق پست، وجود بستر تعاملی مستقیم بین کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری و کاربران برای پیشبرد امور و کاهش زمان انجام تقسیم قهری دارایی متوفیان بین وراث را از جمله مزیت‌های این روش اعلام کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده