به گزارش میمتالز، در همین زمینه یاسر فلاح، کارشناس بازار سهام به بیان نظرات خود پرداخته است.
هرچند در بورسهای کالای دنیا، عرضه بسیاری از محصولات نهایی ازجمله خودرو رایج نیست، اما صنعت خودرو ایران در شرایط خاصی قرار دارد و باید برای حفظ این صنعت، نقشه راهی ترسیم کرد. ویژگی مهم عرضه خودرو در بورس کالا کاهش رانتجویی در شرایط فعلی است؛ چراکه این عرضه بر مبنای اصول رقابتی و شفاف صورت میگیرد و اگر نگوییم حذف، حداقل فضای تاخت و تاز واسطهها را کم میکند و به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی منجر میشود. زمانی که معاملات خودرو در سازوکار قانونی بورس انجام شود، رانتهای ناشی از روشهای سنتی نیز پایان مییابد؛ بنابراین میتوان گفت عرضه خودرو در بورس کالا، همزمان کاهش رانتجویی، حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده، شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا و تعدیل قیمتها در بازار را به همراه دارد و بدون شک نتیجه این چهارمتغیر، بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور، رشد تولید، افزایش اعتماد و تحرک نمادهای بورسی خودرویی است.
قیمتگذاری دستوری چالش حل نشده کل اقتصاد ازجمله بازارسرمایه است. باید واقعیتهای اقتصادی را بپذیریم، نمیتوانیم نرخ تورم، افزایش دستمزدها و در مجموع افزایش هزینهها را در تولید نادیده بگیریم. تولید خودرو با قیمتگذاری دستوری، برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد.
قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا بسیار ارزانتر از بازار آزاد بود و مصرفکنندگان با قیمت بهتری خودرو خریداری کردند و محصول نهایی با قیمت واقعیتر و بدون فشار کاذب به دست مصرف کننده رسید. در بلندمدت نیز با تامین منابع و کاهش زیان انباشته، دست تولیدکننده برای بهبود کیفیت و توسعه محصول بازتر شد.