به گزارش میمتالز، سپردهگذاری مرکزی، اعلام کرد: اطلاعات ثبت شده حاکی از آن است که از تعداد ۵ هزار و ۱۳۵ گواهی تمکن مالی الکترونیک صادر شده، ۴ هزار و ۳۹۵ درخواست برای «صورت وضعیت دارایی» و ۷۴۰ درخواست برای «گواهی خلاصه معاملات» بوده است.
این گزارش میافزاید: در سومین ماه پاییز امسال نیز، ۴۲۱ گواهی تمکن مالی الکترونیک صادر شده که شامل ۳۵۹ درخواست «تعداد صورت وضعیت دارایی» و ۶۲ درخواست «تعداد گواهی خلاصه معاملات» میشود.
بر پایه این گزارش، صدور گواهی تمکن مالی برای «دریافت خدمات کنسولی بابت اقامت در سایر کشورها و اثبات توان مالی دانشجویان برای پرداخت شهریه دانشگاههای بینالمللی» از جمله مزیتهای الکترونیک شدن این خدمت است.
بر اساس اعلام شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سهامداران سجامی شده میتوانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (سامانه DDN)، به آدرس ddn.csdiran.ir «بخش میز خدمت الکترونیک»، با انتخاب نوع گواهی مورد نیاز خود، درخواست خود را ثبت کرده و نسخه الکترونیک و مورد تایید صورت وضعیت دارایی خود را دریافت کنند.
افزون بر این، با توجه به این که درخواست در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (DDN) ثبت میشود، نیازمند ارائه هیچ مدرکی نیست و شخص میتواند نامه صورت وضعیت دارایی را برای یک تاریخ مشخص در گذشته، درخواست کند.
همچنین تعیین بازه زمانی خلاصه گردش معاملات، انتخابی و به انتخاب شخص است. مبلغ قید شده در صورت وضعیت دارایی شامل ارزش کلیه سهام متعلق به شخص، با کسر سهام وثیقه یا سهام مسدود (فریز) شده شخص است.
از سوی دیگر، در صورتی که متقاضیان از وثیقه یا مسدود بودن سهام خود یا دلایل آن اطلاع نداشته باشند، میتوانند از طریق کارگزار ناظر خود استعلام و اقدام به رفع آن کنند. برای صدور صورت وضعیت دارایی، حداقل دارایی اشخاص در نظر گرفته نمیشود.
با توجه به آنکه در حال حاضر اپراتور صحت نام انگلیسی اظهار شده توسط متقاضی را بررسی و تایید میکند، صدور نامه تمکن مالی حداقل یک روز کاری زمان میبرد و اشخاص میتوانند نسخه الکترونیکی آن را در قالب فایل PDF دریافت و درصورت تمایل و نیاز پرینت بگیرند.
سهامداران بازار سرمایه میتوانند پاسخ سوالات متداول خود را درباره تمکن مالی از بازوی پشتیبانی این شرکت در پیامرسان (بله) دریافت کنند.
سهامدارانی که در پیامرسان (بله) حضور دارند میتوانند از طریق بازوی پشتیبانی شرکت سپردهگذاری مرکزی، سوالات متداول خود را در خصوص اطلاعرسانی گواهی تمکن مالی و نحوه دریافت گواهی تمکن مالی مطرح کنند.
بر این اساس، سهامدارانی که در پیامرسان (بله) حضور دارند میتوانند از طریق شناسه «csdiran_supportbot@» وارد بازوی پشتیبانی شرکت سپردهگذاری مرکزی شوند و پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.