به گزارش میمتالز، در ابلاغیهای که با امضای سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، منتشر شده، آمده است: به موجب اجرای بند ۳ بند د سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی - مصوب هشتادوچهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور، اقدام کلان ردیف بیستودوم از بند د سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، با موضوع نظامنامه رمزارز، اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارزهای جهان روا، که در یک صدوپنجاهوهفتمین جلسه مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ میشود.
منفعت بردن کشور از فرصتهای بالقوه فناوری بلاکچین و حفظ امنیت اقتصادی کشور و شهروندان با رویکرد پیشگیری از خطرات و تهدیدها.
حفظ ارزش و کارکرد پول ملی و ممانعت از به کارگیری رمزداراییها به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور (به جز رمز پول بانک مرکزی).
تنظیمگری تولید، عرضه و معاملات رمزداراییها با هدف مشاهدهپذیری و نظارتپذیری این فعالیتها.
فرهنگسازی استفاده از فناوری بلاکچین و رمزداراییها در جهت تامین مالی تولید و تسهیل تجارت خارجی.
منع به کارگیری رمزداراییها در جهت اقدامات غیرمجاز یا مجرمانه نظیر پولشویی، تامین مالی تروریسم، کلاهبرداری، فرار مالیاتی و قاچاق با تعیین حقوق و تکالیف فعالان این حوزه و محدوده ممنوعه فعالیت آنها با عبارتی روشن وغیرقابل تفسیر.
حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوءاستفاده از دادهها، اطلاعات و مبادلات شهروندان و حراست از حقوق آنها در حدود قوانین و مقررات توسط ارائهدهندگان خدمات، تنظیمگران بخشی و دستگاههای اجرایی مرتبط.
حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوءاستفاده از دادهها، اطلاعات و مبادلات شهروندان و حراست از حقوق آنها در حدود قوانین و مقررات توسط ارائهدهندگان خدمات، تنظیمگران بخشی و دستگاههای اجرایی مرتبط.
جلوگیری از موازیکاری، اعمال سلیقه و سوءاستفاده از تعارض منافع در تنظیمگری و مقابله با انحصار، رقابت بنگاههای دولتی با بخش خصوصی و اعمال اختیارات خارج از صلاحیتهای قانونی در کسبوکارهای رمزدارایی.
ارتقای فرهنگ و سواد رسانهای، مالی و اقتصادی و آگاهیبخشی به افکار عمومی درباره خطرات و تهدیدهای سوءاستفاده در حوزه رمزداراییها و فرصتهای این فناوری برای سرمایهگذاری مفید.
ماده ۱- تعاریف و اصلاحات: اصلاحات و مفاهیم حوزه رمزداراییها به این شرح تعریف میشوند. این تعاریف علاوه بر این مصوبه ملاک تشخیص و رفع ابهام تخصصی و کارشناسی در موضوعات مختلف برای دستگاههای متولی خواهد بود.
رمزدارایی: هر موجودیت رقومی (دیجیتالی) رمزنگاری شده غیرقابل نسخهبرداری حاکی از ارزش یا حقی که با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده، در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است.
فناوری دفترکل توزیع شده: نوعی زیرساخت ثبت الکترونیک که امنیت تراکنش یا دادههای رقومی را در برابر تغییر، حذف و نظایر آن با رویکرد اشتراکگذاری دادهها در شبکه میزبانان مختلف تضمین میکند و بدون اتکا به اشخاص ثالث قابل اعتماد و مبتنی بر اجماع تاییدگنندگان مجاز شبکه، عملیات تایید تراکنش را مدیریت میکند.
دارایی رقومی: هر موجودیت رقومی (دیجیتال) حاکی از ارزش یا حق مالی که در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است.
رمزدارایی با پشتوانه: هر نوع رمزدارایی، به جز رمز پول که دارای اعتباری به پشتوانه ارزش مقدار مشخصی از یک مال (عین کلی) یا مجموعهای از اموال یا حقوق مالی است.
رمز پول: نوعی پول رقومی (دیجیتال) رمزنگاری شده که در بستر پایگاه داده اشتراکی به صورت متمرکز (با محوریت بانک مرکزی) یا غیرمتمرکز ایجاد و به صورت غیرمتمرکز مبادله میشود.
ارائهدهنده خدمت: شخصی که در حوزه خدمات مرتبط با رمزداراییها از جمله آموزش و مشاوره سرمایهگذاری، سبدگردانی، معامله، ایجاد یا توسعه زیرساخت، حوزه انتقال، پرداخت، نگهداری و امثال آن ارائه خدمات میکند.
منظور از مالی در بند ۴ مالی موضوع بند ب ماده ۱ قانون مبارزه با پولشویی و اصلاحات بعدی است.
انواع رمزداراییها، محصور به بندهای ۴ و ۵ این ماده نخواهده بود. چنانچه در ماهیت انواع یا مصادیقی از رمزداراییهای اختلاف حاصل شود کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند، مرجع تخصصی تشخیص ماهیت و تطبیق مصداق خواهد بود.
ماده ۲- به لحاظ تفاوت ماهوی رمزدارایی، سیاست کشور در مواجهه با انواع آنها در ۲ دسته زیر قرار دارد:
الف) سیاست حمایتی در قبال توسعه، ترویج و فراگیر شدن قانونمند انواع رمزداراییها دارای پشتوانه و دارای شفافیت تراکنش با تنظیم و مقرراتگذاری مناسب، تسهیلگری کسبوکار، سادهسازی مقررات و ضوابط و تدوین مشوقها و حمایت مالی و اقتصادی.
ب) سیاست کنترل یا مقابله فعال نسبت به رمزداراییهای جهان روا با اتخاذ سیاست تنظیمگری کنترلی و مدیریت مخاطرات به منظور تسهیل تجارت بینالمللی و به حداقل رساندن آسیبها و مخاطرات آنها در حوزههای مختلف اقتصادی، مالی، پولشویی، جرایم، پیشگیری و مقابله با فعالیتهای کلاهبردارانه، اغواگرانه و غیرشفاف.
ماده ۳- کمیته تخصصی رمزدارایی ها، مرکب از نمایندگان اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تشکیل میشود و موظف است اجرای تکالیف محوله به دستگاهها در این سند را پیگیری و عملکرد ایشان در تطبیق با تکالیف محوله، سیاستها، اهداف و مصوبات بالادستی را به صورت ماهانه به کمیسیون عالی یاد شده گزارش کند.
تبصره: کمیته موضوع این ماده میبایست اقدامات تنظیمگران و دستگاههای متولی را از حیث انطباق با قوانین مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، پیگیری و حسب مورد از طریق مرکز ملی فضای مجازی به دستگاههای نظارتی کشور منعکس کند.
طبق ماده ۴، استخراج و معاملات رمزداراییها صرفا در چارچوب قوانین و مقررات کشور، سیاستها و الزامات این سند و تحت نظارت تنظیمگران یاد شده مجاز است. تنظیمگران هر حوزه موظفند مطابق تقسیم کار و بر اساس اهداف و سیاستها مقررات این مصوبه و اسناد مصوب مبتنی بر آن و همچنین مطابق مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تنظیمگری حوزه یاد شده اعم از مقررات ارائه خدمات، شیوههای نگهداری رمزدارایی یا پشتوانه احتمالی آنها و امثال آن بپردازند.