تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۵
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۶۵۲۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی مصوبه مرکز ملی فضای مجازی

استخراج و معامله رمزدارایی‌ها مجاز اعلام شد

استخراج و معامله رمزدارایی‌ها مجاز اعلام شد
‌می‌متالز - طبق ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی عرضه رمزدارایی‌ها مجاز اعلام شده و نهاد‌های ناظر در هر بازار موظف شده‌اند مقررات ارائه خدمات، شیوه‌های نگهداری رمزدارایی را تدوین کنند.

به گزارش می‌متالز، در ابلاغیه‌ای که با امضای سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، منتشر شده، آمده است: به موجب اجرای بند ۳ بند د سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی - مصوب هشتادوچهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور، اقدام کلان ردیف بیست‌ودوم از بند د سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، با موضوع نظام‌نامه رمزارز، اعم از ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی کاربری رمزارز‌های جهان روا، که در یک صدو‌پنجاه‌وهفتمین جلسه مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۳ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

اهداف و سیاست‌ها

منفعت بردن کشور از فرصت‌های بالقوه فناوری بلاکچین و حفظ امنیت اقتصادی کشور و شهروندان با رویکرد پیشگیری از خطرات و تهدیدها.

حفظ ارزش و کارکرد پول ملی و ممانعت از به کارگیری رمزدارایی‌ها به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور (به جز رمز پول بانک مرکزی).

تنظیم‌گری تولید، عرضه و معاملات رمزدارایی‌ها با هدف مشاهده‌پذیری و نظارت‌پذیری این فعالیت‌ها.

فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری بلاکچین و رمزدارایی‌ها در جهت تامین مالی تولید و تسهیل تجارت خارجی.

منع به کارگیری رمزدارایی‌ها در جهت اقدامات غیرمجاز یا مجرمانه نظیر پولشویی، تامین مالی تروریسم، کلاهبرداری، فرار مالیاتی و قاچاق با تعیین حقوق و تکالیف فعالان این حوزه و محدوده ممنوعه فعالیت آن‌ها با عبارتی روشن وغیرقابل تفسیر.

حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوءاستفاده از داده‌ها، اطلاعات و مبادلات شهروندان و حراست از حقوق آن‌ها در حدود قوانین و مقررات توسط ارائه‌دهندگان خدمات، تنظیم‌گران بخشی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط.

حفظ محرمانگی و جلوگیری از سوءاستفاده از داده‌ها، اطلاعات و مبادلات شهروندان و حراست از حقوق آن‌ها در حدود قوانین و مقررات توسط ارائه‌دهندگان خدمات، تنظیم‌گران بخشی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط.

جلوگیری از موازی‌کاری، اعمال سلیقه و سوءاستفاده از تعارض منافع در تنظیم‌گری و مقابله با انحصار، رقابت بنگاه‌های دولتی با بخش خصوصی و اعمال اختیارات خارج از صلاحیت‌های قانونی در کسب‌وکار‌های رمزدارایی.

ارتقای فرهنگ و سواد رسانه‌ای، مالی و اقتصادی و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی درباره خطرات و تهدید‌های سوءاستفاده در حوزه رمزدارایی‌ها و فرصت‌های این فناوری برای سرمایه‌گذاری مفید.

ماده ۱- تعاریف و اصلاحات: اصلاحات و مفاهیم حوزه رمزدارایی‌ها به این شرح تعریف می‌شوند. این تعاریف علاوه بر این مصوبه ملاک تشخیص و رفع ابهام تخصصی و کارشناسی در موضوعات مختلف برای دستگاه‌های متولی خواهد بود.

تعریف مرکز ملی فضای مجازی از رمزدارایی

رمزدارایی: هر موجودیت رقومی (دیجیتالی) رمزنگاری شده غیرقابل نسخه‌برداری حاکی از ارزش یا حقی که با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده، در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است.

فناوری دفترکل توزیع شده: نوعی زیرساخت ثبت الکترونیک که امنیت تراکنش یا داده‌های رقومی را در برابر تغییر، حذف و نظایر آن با رویکرد اشتراک‌گذاری داده‌ها در شبکه میزبانان مختلف تضمین می‌کند و بدون اتکا به اشخاص ثالث قابل اعتماد و مبتنی بر اجماع تاییدگنندگان مجاز شبکه، عملیات تایید تراکنش را مدیریت می‌کند.

دارایی رقومی: هر موجودیت رقومی (دیجیتال) حاکی از ارزش یا حق مالی که در فضای مجازی قابل تولید، نگهداری، انتقال و معامله است.

رمزدارایی با پشتوانه: هر نوع رمزدارایی، به جز رمز پول که دارای اعتباری به پشتوانه ارزش مقدار مشخصی از یک مال (عین کلی) یا مجموعه‌ای از اموال یا حقوق مالی است.

رمز پول: نوعی پول رقومی (دیجیتال) رمزنگاری شده که در بستر پایگاه داده اشتراکی به صورت متمرکز (با محوریت بانک مرکزی) یا غیرمتمرکز ایجاد و به صورت غیرمتمرکز مبادله می‌شود.

ارائه‌دهنده خدمت: شخصی که در حوزه خدمات مرتبط با رمزدارایی‌ها از جمله آموزش و مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، معامله، ایجاد یا توسعه زیرساخت، حوزه انتقال، پرداخت، نگهداری و امثال آن ارائه خدمات می‌کند.

منظور از مالی در بند ۴ مالی موضوع بند ب ماده ۱ قانون مبارزه با پولشویی و اصلاحات بعدی است.

انواع رمزدارایی‌ها، محصور به بند‌های ۴ و ۵ این ماده نخواهده بود. چنانچه در ماهیت انواع یا مصادیقی از رمزدارایی‌های اختلاف حاصل شود کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند، مرجع تخصصی تشخیص ماهیت و تطبیق مصداق خواهد بود.

ماده ۲- به لحاظ تفاوت ماهوی رمزدارایی، سیاست کشور در مواجهه با انواع آن‌ها در ۲ دسته زیر قرار دارد:

الف) سیاست حمایتی در قبال توسعه، ترویج و فراگیر شدن قانون‌مند انواع رمزدارایی‌ها دارای پشتوانه و دارای شفافیت تراکنش با تنظیم و مقررات‌گذاری مناسب، تسهیل‌گری کسب‌وکار، ساده‌سازی مقررات و ضوابط و تدوین مشوق‌ها و حمایت مالی و اقتصادی.

ب) سیاست کنترل یا مقابله فعال نسبت به رمزدارایی‌های جهان روا با اتخاذ سیاست تنظیم‌گری کنترلی و مدیریت مخاطرات به منظور تسهیل تجارت بین‌المللی و به حداقل رساندن آسیب‌ها و مخاطرات آن‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، مالی، پولشویی، جرایم، پیشگیری و مقابله با فعالیت‌های کلاهبردارانه، اغواگرانه و غیرشفاف.

ماده ۳- کمیته تخصصی رمزدارایی ها، مرکب از نمایندگان اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تشکیل می‌شود و موظف است اجرای تکالیف محوله به دستگاه‌ها در این سند را پیگیری و عملکرد ایشان در تطبیق با تکالیف محوله، سیاست‌ها، اهداف و مصوبات بالادستی را به صورت ماهانه به کمیسیون عالی یاد شده گزارش کند.

تبصره: کمیته موضوع این ماده می‌بایست اقدامات تنظیم‌گران و دستگاه‌های متولی را از حیث انطباق با قوانین مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، پیگیری و حسب مورد از طریق مرکز ملی فضای مجازی به دستگاه‌های نظارتی کشور منعکس کند.

استخراج رمزدارایی‌ها طبق قوانین کشور مجاز است

طبق ماده ۴، استخراج و معاملات رمزدارایی‌ها صرفا در چارچوب قوانین و مقررات کشور، سیاست‌ها و الزامات این سند و تحت نظارت تنظیم‌گران یاد شده مجاز است. تنظیم‌گران هر حوزه موظفند مطابق تقسیم کار و بر اساس اهداف و سیاست‌ها مقررات این مصوبه و اسناد مصوب مبتنی بر آن و همچنین مطابق مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تنظیم‌گری حوزه یاد شده اعم از مقررات ارائه خدمات، شیوه‌های نگهداری رمزدارایی یا پشتوانه احتمالی آن‌ها و امثال آن بپردازند.

استخراج و معامله رمزدارایی‌ها مجاز اعلام شد

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده