تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۶۵۹۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
بررسی مقایسه‌ای صورت‌های مالی خودروساز‌ها نشان می‌دهد؛

نقش اصلاحات اقتصادی در بهبود وضعیت مالی صنعت خورو

نقش اصلاحات اقتصادی در بهبود وضعیت مالی صنعت خورو
‌می‌متالز - مقایسه عملکرد دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌ خودرو در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۳، نشان‌دهنده تأثیر ساختار و عملکرد مدیریت بر وضع مالی و عملکرد عملیاتی صنعت خودرو است.

به گزارش می‌متالز، آمار عملکرد ۹ ماهه سایپا و ایران خودرو که بر روی سامانه کدال منتشر شده، نشان می‌دهد؛ در بین ۲ قطب صنعت خودرو، ایران‌ خودرو توانسته هم زمان با مدیریت بهتر سبد تولید و کاهش هزینه‌ها و از سوی دیگر کاهش نسبی فشار قیمت‌گذاری دستوری، عملکرد مالی خود را بهبود بخشد که به نظر می‌رسد ثبات مدیریتی و اجرای رویکرد‌های مشخص و واحد در این شرکت توانسته دستاورد‌های مناسبی را به نفع سهام داران رقم بزند.

شرکت سایپا نیز که در حال حاضر با تیم مدیریتی جدید در حال برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و سودآوری تولید است، می‌توان امیدوار بود در صورت‌های مالی آتی عملکرد مثبت‌تری از خود به جای بگذارد.

جدول مقایسه عملکرد سایپا و ایران خودرو در ۹ ماه امسال

عوامل کلیدی در مشکلات صنعت خودرو

فشار‌های بیرونی، به‌ویژه سیاست قیمت‌گذاری دستوری، یکی از اصلی‌ترین عوامل مشکلات صنعت خودرو محسوب می‌شود. این سیاست مانع از انعطاف‌پذیری مالی خودروسازان شده و آنها را با زیان‌دهی مداوم مواجه کرده است. در نتیجه، امکان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به شدت کاهش یافته و شرکت‌ها نتوانسته‌اند ظرفیت‌های خود را بهینه کنند. علاوه بر این، ساختار‌های مدیریتی ناکارآمد که با وابستگی بالا به دولت و نبود شفافیت کافی همراه است، بهره‌وری منابع را کاهش داده و کارایی شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین، نسبت بالای بدهی‌ها به دارایی‌ها در هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا نشان‌دهنده اتکای زیاد به تأمین مالی خارجی و فشار‌های مالی مضاعف است که بر توانایی شرکت‌ها برای بهبود وضعیت مالی خود اثر منفی گذاشته است.

راه بهبود

برای اصلاح صنعت خودرو، کاهش فشار قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان یکی از گام‌های اساسی مطرح است. تجربه نشان داده است که کاهش این فشار می‌تواند به بهبود وضعیت مالی شرکت‌ها کمک کند. به‌عنوان نمونه، ایران‌خودرو توانسته است با کاهش زیان‌ها و مدیریت بهتر هزینه‌ها، عملکرد بهتری از خود نشان دهد. اصلاح ساختار مدیریتی نیز از دیگر اولویت‌هاست؛ چرا که مدیریت حرفه‌ای و مستقل می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و شرکت‌ها را به سوددهی نزدیک‌تر کند. واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی باید با شرایطی منصفانه و زمانی انجام شود که ساختار مالی و مدیریتی شرکت‌ها اصلاح شده باشد. در غیر این صورت، واگذاری در شرایط فعلی ممکن است منافع عمومی را به خطر بیندازد و مشکلات موجود را به بخش خصوصی منتقل کند. تقویت زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه نیز ضروری است تا کیفیت محصولات افزایش یابد و رقابت‌پذیری در بازار‌های جهانی تقویت شود. در نهایت، ایجاد یک محیط رقابتی از طریق حذف انحصار و تسهیل ورود شرکت‌های جدید می‌تواند فضای رقابتی‌تری ایجاد کند و خودروسازان را به سمت بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها سوق دهد.

آمار‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد؛ ایران‌ خودرو توانسته است با کاهش فشار‌های قیمت‌گذاری و مدیریت بهتر هزینه‌ها، عملکرد مالی خود را بهبود بخشد. از سوی دیگر، سایپا هم‌چنان با افزایش زیان و کاهش بهره‌وری مواجه است. اصلاح صنعت خودرو مستلزم رویکردی جامع شامل کاهش فشار‌های بیرونی، اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری تدریجی به بخش خصوصی است. دولت باید با استفاده از تجربیات اخیر، راهبردی منسجم برای ارتقای این صنعت و تأمین منافع عمومی تدوین کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده