به گزارش میمتالز، ترامپ هفته گذشته فرمان اجرایی سال ۲۰۲۱ بایدن را که به دنبال آن بود تا اطمینان حاصل شود که نیمی از خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ برقی باشند، لغو کرد. خودروسازان عمدتاً به دلیل این حرکت بایدن برای جهش تقاضای خودروهای برقی موضع گیری کرده بودند.
این دستور ترامپ باعث شد سهام خودروسازان ژاپنی، باتریسازان کره جنوبی و شرکتهای معدنی لیتیوم استرالیا، آمریکا و چین سقوط کند. اما حتی اگر تقاضای خودروهای برقی در دومین بازار بزرگ خودروی جهان کاهش یابد، تحلیلگران و کارشناسان این صنعت انتظار دارند تقاضای بازارهای دیگر این کمبود را جبران کرده، فراتر نیز برود.
ترامپ تغییرات نظارتی دیگری را برای قطع پشتیبانی از خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ برنامه ریزی کرده است. او همچنین قصد دارد اقداماتی را برای محدود کردن واردات خودرو و مواد اولیه ساخت باتری از چین تقویت کند.
تحلیلگران معتقدند حذف یارانهها بر تقاضا تأثیر منفی میگذارد. با این حال، تقاضای خودروهای برقی حتی با رشد کندتر امریکا نیز همچنان افزایش خواهد یافت. حرکت جهانی به سمت خودروهای برقی صرف نظر از سیاستهای امریکا در حال انجام است و تقاضای بلندمدت برای خودروهای برقی تحت تأثیر چالشهای احتمالی قرار نخواهد گرفت.
رشد عمده صنعت خودروهای برقی در چین با سهم بازار ۶۵ درصدی است، در حالی که آمریکای شمالی تنها ۲۰ درصد بازار را تشکیل میدهد. با این حال، بقیه جهان با رشد سریع ۲۷ درصد سالانه، به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار میرود در کمتر از دو سال از بازار آمریکای شمالی پیشی بگیرد. تولیدکنندگان چینی خودروهای برقی به دلیل تعرفههای بالای ایالات متحده امریکا، از بازار این کشور محروم هستند و به دنبال فرصتهای رشد در سایر بازارها هستند. تقاضای فلزات حیاتی، مانند لیتیوم، به دلیل رشد صنعت خودروهای برقی، باتریهای ذخیره انرژی و هوش مصنوعی در حال افزایش است.
شرکتهای معدنی بر این باورند که چنین اقداماتی برای کاهش وابستگی تولیدکنندگان غربی به چین، حمایت از عرضه مواد معدنی را تقویت خواهد نمود و نقش مهمی در رشد صنعت خودروهای برقی ایفا خواهد کرد.
منبع: ایفنا