تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۷۰۶۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آیین مبادله قرارداد همکاری بین ایمیدرو و دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد:

هاشمی: برنامه تدوین نقشه راه تجارت گوهرسنگ‌ها از معدن تا بازار/ مسعودی: پتانسیل غنی گوهرسنگ؛ نقطه قوت ایران در توسعه این صنعت

هاشمی: برنامه تدوین نقشه راه تجارت گوهرسنگ‌ها از معدن تا بازار/ مسعودی: پتانسیل غنی گوهرسنگ؛ نقطه قوت ایران در توسعه این صنعت
‌می‌متالز - مطابق با اهداف پروژه پژوهشی "بررسی جامع وضعیت تجارت گوهرسنگ ها، چالش‌ها و راهکار‌های توسعه‌ای"؛ تدوین نقشه راه تجارت زنجیره معدن تا بازار این صنعت هدف‌گذاری شده است.

به گزارش می‌متالز، مجری طرح توسعه گوهرسنگ کشور در آیین مبادله قرارداد همکاری بین ایمیدرو و دانشگاه شهید بهشتی با بیان این مطلب؛ افزود: تجارت گوهرسنگ‌ها حلقه مفقوده این صنعت در کشور محسوب می‌شود.

ابومحمد هاشمی افزود: با توجه به برنامه و اقدامات صورت گرفته در حوزه گوهرسنگ با راهبری ایمیدرو و بر اساس سند توسعه صنعت گوهرسنگ کشور؛ تحقق سهم یک درصدی ایران در تجارت جهانی در افق‌های پیش رو هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه قراداد همکاری بین ایمیدرو و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه بررسی جامع وضعیت گوهرسنگ‌ها در تحقق اهداف توسعه‌ای این بخش موثراست؛ گفت: در این راستا هفت پیشنهاد پژوهشی از دانشگاه‌های برتر کشور معرفی شد که در نهایت اجرای این پروژه بزرگ بر اساس داوری استادان و فعالان این حوزه، به دانشگاه شهید بهشتی سپرده شد.

هاشمی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های بخش گوهرسنگ، اعلام کرد: اکنون اقدامات صورت گرفته در بخش آموزش، اکتشاف، توسعه مراکز آزمایشگاهی، مطالعات پژوهشی و ... در حال انجام است.

وی ادامه داد: با اخذ رای شورای عالی معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واگذاری محدوده‌های اکتشافی امیدبخش گوهرسنگ‌ها به دارندگان زنجیره ارزش اجرایی شود که این موضوع در توسعه این حوزه بسیار اثرگذار است.

مجری طرح توسعه گوهرسنگ کشور افزود: همچنین برنامه ایجاد زنجیره ارزش استانی با هدف ارتقا و توانمندسازی صنعت گوهرسنگ در هر استان در این پروژه، مورد نظر است.

در ادامه این جلسه مدیر قطب علمی گوهرشناسی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی گفت: از فاز‌های اجرایی پروژه پژوهشی "بررسی جامع وضعیت تجارت گوهرسنگ‌ها، چالش‌ها و راهکار‌های توسعه‌ای" می‌توان به شناخت وضعیت موجود گوهرسنگ کشور، واکاوی وضعیت موجود، ترسیم وضعیت مطلوب و همچنین تدوین نقشه راه در زنجیره معدن تا بازار گوهرسنگ‌ها نام برد.

فریبرز مسعودی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی از بخش‌های مختلف صنعت و معدن و دانشگاهی در این پروژه مورد توجه است.

مسعودی افزود: همچنین با مشکلات بازاریابی و برندسازی در این بخش مواجه هستیم و از سوی دیگر ظرفیت بازار‌های داخلی و خارجی را به طور دقیق اطلاعاتی نداریم.

وی گفت: با شناخت کافی از وضعیت بازار و جمع‌آوری اطلاعات درست می‌توان نقشه راه توسعه تجارت گوهرسنگ‌ها را ترسیم کرد.

در این جلسه سایر استادان فعال در حوزه گوهرسنگ به بیان دیدگاه‌های خود برای پیشبرد اهداف این پروژه پرداختند.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده